کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر دوم

کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر دوم ، شرحى است به زبان ساده و گویا و مفید بر تمامى ابیات شش‌‏‌ ‌‏دفترمثنوى معنوى مولانا جلال‌‏الدین محمد‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏بلخى. در این شرح، همه واژه‌‏ها و اصطلاحات عرفانى و‌‏‌‏‌‏‌‏فلسفى و علمى و آیات قرآنى و احادیث و ضر‌‏ب‌‏‌‏المثل‌‏هایى که در‌‏‌‏‌‏‌‏مطاوى ابیات آمده با بیانى روشن مورد شرح قرار گرفته و نهایتاً‌‏‌‏‌‏‌‏ نتیجه‌‏گیرى حکایات و تمثیل‌‏ها نیز بیان شده است.

بخشی از کتاب

آنکه بر خلوت نظر بر دوخته است                                 آخر آن را هم ز یار آموخته است

بیت فوق به یک سؤال مقدر جواب داده است، آن سؤال اینست؛ با حضرت مولانا اصلا چه لزومی دارد که آدمی برای سیر و سلوک عرفانی، مرشد و راهنمایی انتخاب کند، مگر نمی توان به تنهایی سلوک کرد و گنج خلوت گزید و به ریاضت و طی طریق مشغول شد؟

جواب: کسی که خلوت گزیند و نظرش را به روی ماسوی الله بسته دارد و در حضرت حق گشاید، این کار را نیز از انسان کامل و مرشد فاضل آموخته است. (کفافی گوید: خلوت نشینی و مراقبه تنها نمی تواند سالک را به سر منزل مقصود رساند، بلکه بر اوست که از محضر مرشد و راهنمایی صادق بهره گیرد. همه صوفیان بر لزوم پیر و مرشد تأکید دارند، مگر اویسیان که میگویند می توان با کسب فیض از روحانیت انبیاء و اولیاء راه سلوک را به تنهایی تا سر منزل مقصود پیمود.

( ر. ک. بیت شماره ۴۹۴ دفتر اول و توضیح آن درباره اویسی ) برخی از محققان صوفیه می گویند اویس قرنی نیز بی راهنما و ولی، سلوک نکرده. درست است که او در سرزمین یمن به سر می برد و به فیض محضر ختمی مرتبت واصل نشد، لیکن مسلما در یمن از جانب حضرت رسول اکرم، نواب و خلفایی بودند که اویس را با حقایق اسلام و تعالیم آن آشنا سازند و راهبریش کنند. و ثانیا اویس در محضر امام علی(ع) به کمال رسید …

خرید اینترنتی کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر دوم

سحاب دانش با ارائه خلاصه ای از بهترین کتابها با بیشترین تخفیف و کم ترین قیمت را برای شما معرفی می کند.


👉امتیاز بده.