کتاب موضوع (قضیه) مرگ و زندگی اثر اروین د.یالوم و مریلین یالوم

کتاب (A Matter of Death and Love) که با عناوین موضوع مرگ و زندگی، مسئله مرگ و زندگی و قضیه مرگ و زندگی ترجمه شده اثر اروین و مریلین د.یالوم شامل یادداشت‌هایی شخصی است که به ماهیت مرگ، عشق، سوگ و زندگی می پردازد.

اروین دیوید یالوم، روان‌پزشک هستی‌گرا و نویسنده آمریکایی و همسرش مریلین یالوم بعد از اینکه متوجه شدند مرلین به سرطان (از نوع سخت) مبتلاست شروع به نوشتن این کتاب کردند.

اروین می گوید: در سال ۲۰۱۹ پزشکان تشخیص دادند که مریلین به میلومای چندگانه سرطان سلول پلاسما (سلولهای سفید خونی و تولید کننده پادتن در مغز استخوان) مبتلاست به او داروی شیمی درمانی رولیمید دادند که خودش یکی از چندین عاملی بود که مقدمات سکته مغزی اش را فراهم کرد و دست آخر کارش به اورژانس کشید و چهار روز در بیمارستان بستری شد.

دو هفته بعد از بازگشتش به خانه وقتی داشتیم در پارکی نزدیک خانه مان قدم می زدیم، مریلین اعلام کرد «کتابی توی ذهنم دارم که باید دوتایی بنویسیم می خوام روزها و ماههای سختی رو که پیش رو داریم به صورت مستند در بیاریم. شاید تلاش ما به درد زوجهایی بخوره که یکیشون با بیماری مهلکی روبه رو میشه».

مریلین همیشه برای کتابهایی که یا من یا خودش باید متقبل می شدیم، موضوع پیشنهاد می داد. درجواب گفتم: فکر خوبیه عزیزم، باید با اشتیاق تمام شروعش کنی. ایده یه پروژه دونفره جالبه، ولی همونطور که خودت میدونی من یه کتاب داستانی رو شروع کردم.»

«آه نه، نه. تو اون کتاب رو نمینویسی. این کتاب رو همراه من می نویسی تو فصلهای خودت رو مینویسی و من هم فصلهای خودم رو و بعد یکی در میون کنار هم قرارشون می دیم. این کتاب ماست، کتابی برخلاف کتابای دیگه چون به جای یه ذهن، دو ذهن رو تو خودش جا داده: تأملات زوجی که شصت و پنج سال با هم زندگی مشترک داشته اند! زوجی که خیلی خوشبخت هستند؛ چون توی مسیری که نهایتاً به مرگ میرسه همدیگه رو دارن وقتی تو یا واکر سه چرخه ات راه می ری و من هم پاهایی دارم که در بهترین حالت پانزده یا بیست دقیقه میتونن حرکت کنن.» …

هرگاه درباره اهمیت چیزی اغراق می کنیم، می گوییم مسئله مرگ زندگی است؛ اما این یکی دیگر اغراق نیست، خود خودش است: مسئله مرگ و زندگی. شرح حالی زیبا و عاشقانه بسیار شیرین و با توجه به موضوع در برخی موارد بسیار سوزناک.

این داستان عاشقانه را که با محوریت توجه به پایان زندگی نوشته شده است می توان اثری ممتاز دانست.


👉امتیاز بده.