اطلس دل یا اطلس قلب برنه براون

اطلس دل یا اطلس قلب (Atlas of the Heart) با زیر عنوان طرحی برای پیوند معنی‌دار و زبانی برای انتقال تجربه‌های انسانی اثر برنه براون (Brene Brown) شما را با هشتاد و هفت احساس منحصربه‌فرد آشنا می کند.

این کتاب که در سال دو هزار و بیست و یک به چاپ رسیده است، راهنمایی برای درک احساسات و یادگیری نحوه‌ی تنظیم شان است. همه‌ی انسان‌ها احساسات قوی را تجربه می‌کنند، اما بیشتر افرادن نمی توانند، تشخیص دهند که چه احساسی دارند و یا بفهمند که احساساتشان از کجا می‌آیند.

توسعه‌ی دایره‌ی لغات احساسی رابطه‌ی شما با خودتون و اطرافیانتان را تغییر خواهد داد. اگر شما هم ماجراجویان کنجکاوی هستید، که به کشف مناظر عاطفی شان علاقه دارید. اگر احساس می‌کنید، در احساسات دردناکی غرق شده‌اید که قادر به درک و یا کنترل شان نیستید. و یا اگر از طرفداران آثار برن براون به شمار می‌روید و می‌خواهید در مورد آخرین تئوری‌های روشنگر احساساتش بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید.

چگونه نقشه‌ی عاطفی خودمان را هدایت کنیم؟ تصور کنید که در تاریکی، در شهری ناآشنا در حال سکندری خوردن هستید و سعی می‌کنید راهتان را به سمت نور روشنی در تپه‌ای دوردست پیدا کنید. شکل‌های تیره‌ای را می‌بینید که فکر می‌کنید آنها را می‌شناسید، اما کاملا مطمین نیستید که چه هستند.

می‌دانید که می‌خواهید به آن نور برسید، اما برای طی کردن مسیر باید از دره‌های عمیق پایین رفته و از تپه‌های خطرناک بالا بروید. هیچ راه روشنی در دیدرس نیست، ممکن است بدون داشتن درک روشنی از اینکه واقعا کجای چشم‌انداز عاطفی تان هستید احساس کنید گم شده‌اید.

ممکن است تلاش کنید حتی برای احساساتتون اسم هم بگذارید یا احساساتی که قویا تجربه می‌کنید را بفهمید. مثلا این که چرا این شخص خاص همیشه پا روی اعصابتون می‌گذارد؟ آیا معنای عمیق‌تری برای احساساتی که تجربه‌شان می‌کنید وجود دارد؟ و یا فقط نشانه‌ی این هستند که باید کمی استراحت کنید؟

شما می‌خواهید بفهمید اما در آن تاریکی مه‌آلود، جواب‌هایی که به این سوالات مربوط می‌شود از دسترستان دوراست. شما در جستجو برای یافتن پاسخ‌های تان از احساساتتان ضربه می‌خورید. منفجر می‌شوید و با احساس گم‌گشتگی و سردرگمی و گاهی با ناامیدی تنها می‌مانید.

می‌دانید که می‌خواهید به جایی برسید که احساس آرامش و رضایت کنید. اما آن‌جا به نظر دور از دسترس می‌رسد. مانند آن نور روشن بر روی تپه‌ای که همیشه اطراف آن پیچ بعدیست، اما هرگز به آن نمی‌رسید.

امروزه صحبت کردن در مورد احساسات معمول‌تر شده است. صحبت کردن نشان می‌دهد که اکنون به طور منظم از کلماتی مانند ضربه‌ی روحی استفاده می‌کنیم و می‌توانیم در مورد تجارب آسیب پذیری و افسردگی بسیار واضح‌تر از گذشته صحبت کنیم. اما آیا واقعا متوجه هستیم که این کلمات چه معنایی دارند؟ آیا می‌توانیم تفاوت بین شادی و خوشبختی را تشخیص دهیم؟ شرم و گناه چطور؟

هنوز هم باید چیزهای زیادی در مورد احساسات یادبگیریم. و اینجاست که برنه براون به میدان می‌آید. برنه در این کتاب به چیزهایی که می توانند زندگیمان را شکل می‌دهند وضوح و روشنی ببخشد. در این خلاصه کتاب می‌توانیم به کمک اطلسی به نام اطلس قلب جهت‌گیری‌هایی در مورد مناظر عاطفی مان به دست آوریم. یاد می گیریم که چگونه احساساتمان را با جزییات و وضوح بیشتر مرور کنیم.

در این کتاب به پرسش‌هایی مانند: چرا ناامیدی و یاس، خطرناک‌ترین احساساتی هستند که می‌توانید تجربه کنید.

چگونه درک احساساتتان روابط تان را تغییر خواهد داد. چرا شادی و خوشحالی مثل هم نیستند پاسخ داده می‌شود.

برنه با نوشتن کتاب اطلس قلب راهنمایی برای کسانی که مانند او از درد می‌ترسند ایجادکرد. همان کسانی که همه چیز را احساس می‌کنند، اما نمی‌دانند با احساسات شدیدشان چه کنند. همان افرادی که می‌خواهند راه دیگری برای برقراری ارتباط با دیگران در زمان ترس و وحشت پیدا کنند. و آن افرادی که آرزوی آسیب‌پذیری دارند.

نسخه‌ی اصلی کتاب هشتاد و هفت احساس را پوشش می‌دهد. برنه براون و تیم تحقیقاتی او، از هفت هزار نفر خواستند تا همه‌ی احساساتی که تجربه کردنده اند، را شناسایی کنند. حدس بزنید چه شد. همه به طور میانگین از صحت صحبت کرده بودند ناراحتی، خشم و خوشحالی. همش همین بود. «عصبانیت، ناراحتی، شادی».

از بین تمام احساسات دنیا، از میان تمام نکات تجربیات ظریف انسانی، بیشتر مردم فقط میتوانند سه دسته از احساسات را توصیف کنند. توانایی داشتن آگاهی و زبان دقیق برای توصیف احساسات، چیزی است که محققان آن را دانه بندی عاطفی می نامند.این دانه بندی می‌تواند به روش‌های مختلف به زندگی مان سود برساند.

داشتن کلمات مناسب به شما این امکان را می‌دهد، که احساساتشان را شناسایی کنید و بفهمید که از کجا می‌آیند. و اگر بتوانید محرک‌های تان را شناسایی کنید، برای پیدا کردن راه‌هایی برای راحتی و آسایش تان مجهزتر خواهید بود.

نویسنده، این باور است که داشتن آن بینش‌ها نسبت به حالت احساسی به شما این امکان را می‌دهد که به جای احساس کرختی و عدم انسجام با خودتان ارتباط برقرار کنید. و این ارتباط با خود پایه و اساس ارتباط واقعی و دوست داشتنی با دیگران را ایجاد می‌کند.

شاید توانایی بیان دقیق احساساتتان، از همه مهمتر به این معنی باشد که قادر به درخواست و دریافت کمک ویژه‌ای که نیاز دارید خواهید بود.

پیام کلیدی کتاب این است که دانه‌بندی عاطفی به معنای توانایی شناسایی احساسات و تجربیاتمان و بیان آن‌ها به دیگران است. هرچه کلماتی که برای بیان احساساتمان استفاده می کنیم، دقیقتر و خاصتر باشند، جهان درونیمان گسترده تر خواهد بود. هماهنگ شدن با حالت عاطفی مان به ما این امکان را می دهد که با خودمان و اطرافیانمان روابط عاشقانه‌ای برقرار کنیم. …

در این کتاب از احساساتی مانند: تنش، آشفتگی، اظطراب، آسیب پذیری، مقایسه، تحسین و تکریم، رشک و حسادت، رنجش، خوشحالی از حال بد دیگران، خوشحالی از خوشحالی دیگران، بی حوصلگی، نا امیدی و پشیمانی، دلسردی، تسلیم، سرخوردگی، حیرت، سردرگمی، کنجکاوی و علاقه، غافلگیری، سرگرمی، غم و شادی توامان، نوستالژی، ناهماهنگی شناختی، تناقض، طعنه، کنایه، عذاب روحی، امید، ناامیدی، یاس، غم، سوگ، شفقت، ترحم، همدلی، دلسوزی، حدومرزها، رنج مقایسه ای، شرم، شفقت به خود، کمال گرایی، احساس گناه، حقارت و خجالت، حس تعلق، ارتباط و قطع ارتباط، ناامنی، عدم اطمینان،احساس نامرئی بودن، احساس تنهایی، عشق، بی عشقی، دل شکستگی، اعتماد، اعتماد به خود، خیانت، گرفتن حالت دفاعی به خود، طغیان کردن، لطمه دیدن، لذت، شادمانی، آرامش، رضایت، قدردانی، دلواپسی، رهایی و سبک بالی و آسودگی خاطر، خشم، بی اعتنایی و بی اهمیت شمرده شدن، انزجار، انسانیت زدایی، نفرت و خود درستکار پنداری، غرور، تکبر، تواضع … بحث شده است.


👉امتیاز بده.