کتاب هنر رزم یا هنرجنگ اثر سون تزو

 

کتاب هنر جنگ (The art of war) نوشته سان‌تزو فرمانده‌ چینی دوران پادشاهی وو، پانصد سال پیش از میلاد مسیح است.  نام این کتاب در چینی سونزی بینگفا (Sunzi bingfa) خوانده می‌شود و به معنی شیوه‌های جنگی یا روش‌های به‌کارگیری نیروهاست. و در ایران با نام هنر رزم نیز ترجمه شده است.

هنرجنگ یکی از بزرگترین کتاب‌های برتر جهان در حیطهٔ استراتژی است. این کتاب مورد توجه بسیاری از رهبران و فرماندهان جنگی و مدیران و رهبران کسب و کارهای بزرگ در  ۲۰۰ سال اخیر قرارگرفته است. «ژوزف استالین» دیکتاتور شوروی و «مائوتسه‌تونگ»، اولین زمامدار جمهوری خلق چین، هم خواننده‌ این کتاب بوده‌اند.

براساس کتاب سان تزو، پایه‌ای‌ترین هنر جنگ این است که «جنگ بر اساس فریب بنا شده است.». او اعتقاد داشت « بالاترین هنر در جنگ این است که «دشمن را بدون مبارزه شکست بدهید.» تمام جنگ ها متکی بر حیله اند. پس، آنگاه که قادر به حمله ایم، باید خود را عاجز از حمله نشان دهیم؛ زمانی که از نیروهای خود استفاده می کنیم، باید تظاهر به بی کُنشی کنیم. آنگاه که نزدیکیم، به دشمن بباورانیم که دوریم. اگر دوریم، باید دشمن را در این تصور نگاه داریم که نزدیکیم.

کتاب سان‌تزو پر از نکات بی‌نظیری است که نه تنها در جنگ که در همه‌ی زندگی به کار شما خواهد آمد. یکی از کلیدی‌ترین مسائلی که او در کتابش به آن اشاره می‌کند این است: «اگر شما خودتان و دشمنتان را بشناسید، از نتیجه‌ی صدها جنگ نیز نگران نخواهید بود، اما اگر تنها خودتان را بشناسید و از دشمنتان شناخت نداشته باشید به ازای به‌دست آوردن هر پیروزی رنج شکست را هم تحمل خواهید کرد.»

 

درباره (نویسنده) سون تزو یا سون زو

 

چندین املای متفاوت از نام نویسنده کتاب هنر رزم (Sun Tzu) وجود دارد؛ سون تزو، سون زو، سان تزو، سون جو و… .

« سون تزو، متولد سال ۵۴۴ قبل از میلاد مسیح است. او یک ژنرال و استراتژیست بوده و در اواخر قرن ۶ پیش از میلاد مسیح به امپراطور وو خدمت می‌کرده است. پیروزی‌های سون تزو او را به این فکر انداخت که کتاب هنر جنگ را بنویسد. این کتاب به‌عنوان مهم‌ترین اثر استراتژی نظامی در چین باستان شناخته شد.»

 

 

 


👉امتیاز بده.