کتاب‌ هنر عشق ورزیدن اثر اریک فروم

کتاب هنر عشق ورزیدن (The Art of Loving) اثر اریک فروم به پرسش‌های حول محور عشق و عاشقی پرداخته و پاسخ‌هایی درخور توجه به این پرسشها داده است.

اریک فروم در کتاب «هنر عشق ورزیدن» تعریف و تعبیری از مفهوم عشق به دست می‌دهد که با تعاریف و تعابیر رایج و کلیشه‌ای از این مفهوم متفاوت است. او عشق را هنری می‌داند که انسان باید آن را بیاموزد و با تمرین و کوشش در خود پرورش دهد.

به اعتقاد فروم این رابطه عمیق محصول احساس عاطفی شدیدی که انسان ناگهان به آن گرفتار می‌شود نیست. و عشق بستگی به يك شخص خاص نيست، بلكه بيشتر نوعی رويه و جهت گيری منش آدمی است كه او را به تمامی جهان، نه به يك «معشوق» خاص، می پيوندد. اگر انسان فقط يكی را دوست بدارد و نسبت به ديگران بی اعتنا باشد، پيوند او عشق نيست، بلكه يك نوع بستگی تعاونی يا خودخواهی گسترش يافته است. با وجود اين اكثر مردم فكر می كنند علت عشق وجود معشوق است. نه استعداد درونی.

کتاب شامل پیش‌گفتار و چهار فصل است که عبارتند از: «آیا عشق ورزیدن هنر است؟»، «تئوری عشق»، «عشق و انحطاط آن در جامعه معاصر غرب» و «تمرین عشق».

در پیش‌گفتار این سوال را مطرح می کند که، آیا عشق ورزیدن یک هنر است؟ و خود به آن پاسخ مثبت می دهد. پس اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، بنابراین باید اصولی برای آموختن این هنر نیز وجود داشته باشد.

و توضیح می دهد، برای فراگیری هنر عشق ورزیدن، مثل هر هنر دیگه‌ای باید آموخت. باید یاد گرفت. عشق، مهارت می خواهد. باید تمرین کنیم تا به مهارت برسیم. او سعی می‌کند، ابتدا با تشریح انواع مختلف عشق، مفهوم عشق را توضیح دهد و سپس درباره‌ راه‌های عشق ‌ورزیدن صحیح صحبت کند.

او معتقد است، اینکه مردم می گویند در عالم عشق هیچ نکته آموختنی وجود ندارد، و اینکه مردم گمان می کنند که مشکل عشق مشکل معشوق است، نه مشکل استعداد درست نیست. و مردم دوست داشتن را ساده می انگارند و برآنند که مسئله تنها پیدا کردن یک معشوق مناسب است – یا محبوب دیگران بودن است.

اشتباهی که باعث می شود گمان کنند عشق نیازی به آموختن ندارد، از آنجا سرچشمه می گیرد که احساس اولیه «عاشق شدن» را با حالت دائمی عاشق بودن، یا بهتر بگوییم، در عشق «ماندن» اشتباه می کنند. این طرز فکر – که هیچ چیز آسانتر از عشق ورزیدن نیست – گرچه هر روز شواهد بی شماری خلاف آن را اثبات می کند، همچنان بین مردم رایج است. …


👉امتیاز بده.