کتاب ۱۳۰ نکته در باب کارگردانی اثر فرانک هاوزر و راسل رایش

 

کتاب ۱۳۰ نکته در باب کارگردانی (Notes on Directing) اثر فرانک هاوزر (Frank Hauser) و راسل رایش (Russell Reich) دو تن از دست‌اندرکاران هنر کارگردانی است. در این کتاب تجریبات ارزشمند فرانک هاوزر و راسل ریش را در طول سال‌ها فعالیت در عرصه کارگردانی می‌خوانید.

این کتاب از همان نخستین رویارویی با متن شروع می‌شود و نکات آموزنده‌ای درباره دریافت و تحلیل متن بیان می‌کند. سپس به موضوعاتی مثل اولین روخوانی متن، گزینش بازیگران، قوانین تمرین، میزانسن و عناصر صحنه و حتی چگونگی گرفتن خنده و عکس‌العمل‌های دیگر از تماشاگران می‌پردازد.

فرانک هاوزر می‌گوید: «کارگردانی را نمی‌توان یاد داد. هر کارگردانی خود باید راهش را پیدا کند و چگونگی رابطه با همکارانش را تعیین کند.» این گفته حقیقت دارد. اما کتابی که شما پیش رو دارید، دستورالعمل نیست، هر چند برای صرفه‌جویی در وقت لحنی آموزشی دارد.

رعایت برخی از نکات آن اختیاری هستند، اما رعایت برخی دیگر اجباری و الزامی است. این کتاب در کل بیانگر شیوۀ کار هاوزر به حساب می‌آید و هدف اصلی این است که به دانشجویان رشتۀ کارگردانی بگوید که وقت خود و دیگران را بیهوده هدر ندهند.

بخشی از کتاب ۱۳۰ نکته در باب کارگردانی

۳۸. از توانمندی‌های خود استفاده کنید.

ببینید چطور به بهترین نحو کار می‌کنید و همان‌طور کار کنید: از بازیگران بخواهید با نقل به معنی صحنه‌ای را تمرین کنند؟ یا هر نقشی را به‌صورت حیوان بازی کنند؟ یا بداهه‌سازی کنند؟

۳۹. انضباط لازمهٔ تمرین است.

قرار نیست همیشه با همه دوستانه رفتار کنید و دوست همه باشید. بر وقت‌شناسی و دیر‌نیامدن تأکید کنید و از همه بخواهید در هر شرایطی تلفن کنند و شما را از تأخیر خود باخبر سازند. باید از گپ‌زدنِ بی‌دلیل جلوگیری کنید و اجازه ندهید کسانی که کاری ندارند جلوی کسانی که تمرین می‌کنند سرگرم روزنامه‌خواندن [یا بازی با تلفن و کامپیوتر] شوند.

 

خرید اینترنتی کتاب ۱۳۰ نکته در باب کارگردانی

سحاب دانش با ارائه خلاصه ای از بهترین کتابها با بیشترین تخفیف و کم ترین قیمت را برای شما معرفی می کند.

جهت ثبت نام کتاب | خرید کتاب روی دکمه مشاهده جزئیات و خرید کلیک کنید.

👉امتیاز بده.