کتاب نسل چهارم بازاریابی حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال اثر فیلیپ کاتلر و جمعی از نویسندگان

در کتاب نسل چهارم بازاریابی حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال (Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital) فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن و همکارانش هرماوان کارتاجایا و ایوان سِتیاوان چهارچوبی برای بازاریابی در عصر دیجیتال ارائه کرده اند.

آنها روندهای نوظهور را بررسی کرده، روش جدید مصرف کنندگان برای خرید را توضیح داده و استراتژی هایی برای جذب مشتریان به یک برند و حفظ آن ها ارائه می کنند. همچنین، رو شهای آنلاین و آفلاین بهبود تجربه مشتریان و تبدیل مصرف کنندگان به طرفداران جدی برند را تشریح می کنند.

1. فناوری دیجیتال چگونه چشم انداز مصرف کننده را تغییر داده است.

2. بازاریابان چگونه می توانند سه تناقض مصرف کنندگان را مدیریت کنند.

3. چرا تکنیکهای بازاریابی سنتی دیگر به کار نمی آیند.

4. چگونه برندتان را در عصر دیجیتال بازاریابی کنید.

از آنجا که اینترنت کسب وکارها را جهانی تر و عمومی تر کرده است، پیشرفت های تکنولوژیکی موازی با آن، کالاهای مصرفی را برای افراد ساکن در بازارهای انبوه نوظهور، دست یافتنی تر و ارزا نتر کرده است.

برعکس این ماجرا هم مصداق دارد: محصولاتی که برای بازارهای در حال توسعه تولید می شوند (مثل دستگاه سنجش نوارقلب سیار جنرال الکتریک که برای مناطق روستایی هند طراحی شده بود) بعدا در بازارهای معروف دنیا هم مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکتها هم مسیر محصولشان را از عمودی به افقی تغییر داده اند و اکنون به جای کنترل همه موارد مربوط به توسعه، تولید و توزیع، در این زمینه ها با یکدیگر همکاری می کنند؛ مثلا شرکت پراکتراندگمبل با نوآوران خارجی ارتباط برقرار کرده و از آن ها در توسعه محصولات خود استفاده می کند.

نسل «دیجیتال » یعنی نسلی که با تکنولوژی دیجیتال رشد کرده است، مشغول پالایش روندهای فعلی؛ مثل زمان و مکان خرید مردم است. مصرف کنندگان جدید، جوان، شهری بر اساس برنامه خودشان و به روش خودشان خرید می کنند.

حتی وقتی در یک مکان فیزیکی مشغول خرید هستند، همه محصولات را آنلاین بررسی می کنند، برای تعامل و مشارکت ارزش قائلند و به شبکه ها و پیوندهای اجتماعی شان اعتماد دارند. مردم اکنون به عامل «اف » یعنی دوستان، خانواده و همراهان فیسبوک و همچنین دوستانشان در توئیتر بیش از پیامهای بازاریابی اعتماد دارند.


👉امتیاز بده.