زندگینامه و آثار اورهان پاموک

فریت اورهان پاموک (Ferit Orhan Pamuk‎) نویسنده و رمان‌نویس اهل کشور ترکیه و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۶ در سال ۱۹۵۲ در خانواده پر تعداد اما متمول در محله نیشان تاشی استانبول به دنیا آمد.

تحصیلات مقدماتی و متوسطه را با گرایش نقاشی در کالج امریکایی واقع در محله سکونتشان به نام (Robert college) گذراند. در سن بیست و دوسالگی در رشته معماری دانشگاه پلی تکنیک استانبول ثبت نام کرد اما بعد از سه سال تحصیل این رشته را رها کرد و در همان دانشگاه به رشته روزنامه نگاری رو آورد و با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد.

اولین رمانش، آقای جودت و پسران که حکایت خانواده ای متمول و پرتعداد است، را در سال ۱۹۸۲ نوشت که جوایز ملی «ارهان کمال» و «کتاب سال» را برایش به ارمغان آورد. سال بعد رمان خانه ساکت را منتشر کرد که ترجمه فرانسوی اش جایزه «prix de la découverte européen» را از آن خود کرد.

رمان قلعه سفید (۱۹۸۵) که حکایتی است از رفاقت یک دانشمند عثمانی با برده ای از روم به زبان انگلیسی و سپس تقریباً به تمامی زبانهای اروپایی ترجمه شد و پاموک را نویسنده ای جهانی کرد به دنبال این شهرت کرسی تدریس رشته ادبیات داستانی را در دانشگاه کلمبیای امریکا پذیرفت و به همراه همسرش از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ مقیم نیویورک شد.

رمان کتاب سیاه که ترجمه فرانسوی اش بار دیگر بالاترین جایزه ادبی فرانسه را نصیبش کرد شهرت اورهان پاموک را دو چندان نمود. و همچنین فیلم چهره پنهان که بر اساس رمان کتاب سیاه پاموک ساخته شده بود عنوان بهترین فیلم اقتباس جشنواره فیلم آنتالیای ترکیه را گرفت و پاموک را به سینماروهای کشورش نیز شناساند.

رمان بعدی او با عنوان حیات نو در سال ۱۹۹۴ با الهام از واقعیت و بخشی از زندگی یکی از نزدیکان نویسنده نوشته شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. کتاب بعدی پاموک سال ۱۹۹۸ با عنوان نام من سرخ به چاپ رسید که علاوه بر تعداد بی شماری جوایز ملی، جایزه « prix du Meilleur Livre étranger» فرانسه، « Grinzane Cavour» ایتالیا و « Dublin-International Impac» ایرلند را به خود اختصاص داد.

مجموعه مقالات ادبی و فرهنگی پاموک که در دهه ۱۹۹۰ در روزنامه ها و مجلات ترکی و اروپایی به چاپ رسیده بود جمع آوری و در کتابی با عنوان به رنگی دیگر چاپ شد، که به زعم پاموک ادای دینی به رشته تحصیلی اش بود. سال ۲۰۰۲ کتاب برف که پاموک خودش آن را «اولین و آخرین رمان سیاسی من» می خواند به چاپ رسید. کتابی که در سال ۲۰۰۴ از طرف «ضمیمه کتاب نیویورک تایمز» یکی از ده کتاب برتر جهان نام گرفت و جایزه بهترین نویسنده خارجی سال فرانسه را از آن خود کرد.

کتاب استانبول که در واقع اتوبیوگرافی خود نویسنده بوده و شامل عکسهای خانوادگی، دفتر خاطرات و عقاید شخصی پاموک در طول سالیان متمادی است در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید که به نظر بسیاری یکی از بهترین اتوبیوگرافیهای نویسندگان ادبی است.

او در سال ۲۰۰۵ جایزه ادبی «صلح» را از طرف انجمن نویسندگان آلمان، همان سال جایزه ادبی «تأثیر گذارترین صد فرد سال جهان» از طرف مجله فرهنگی ادبی پراسپکت، سال ۲۰۰۶ جایزه ادبی فرهنگی «باهوش ترین صد مرد سال جهان» از طرف مجله تایم، همان سال دکترای افتخاری ادبیات از آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و بالاخره همان سال جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص داد.

کتاب‌شناسی اورهان پاموک

بر خاکهای حاصلخیز 1980

جودت بیک و پسران، ۱۹۸۲

خانه خاموش، ۱۹۸۳

قلعه سفید، ۱۹۸۵

کتاب سیاه، ۱۹۹۰

چهره پنهان، ۱۹۹۲

زندگی نو، ۱۹۹۴

نام من سرخ، ۱۹۹۸

رنگ‌های دیگر، ۱۹۹۹

برف، ۲۰۰۲

استانبول: شهر و خاطره‌ها، ۲۰۰۳

چمدان پدرم، ۲۰۰۷

موزه معصومیت، ۲۰۰۸

چشم‌اندازها، ۲۰۱۰

با و بی‌تکلف، ۲۰۱۱

من یک درختم، ۲۰۱۳

چیز غریبی در سرم، ۲۰۱۴

زنی با موهای قرمز، ۲۰۱۶















👉امتیاز بده.