هارولد آلبرت لمب (Harold Albert Lamb)

هارولد آلبرت لمب (Harold Albert Lamb) متولد ۱۸۹۲ آلپاین نیوجرسی، نویسنده، مورخ و خاورشناس، آمریکایی، پس از طی تحصیلات دانشگاهی، وارد ارتش شد و چند سالی در جریان جنگ جهانی دوم، در سرویس‏های جاسوسی محرمانه ارتش فعالیت کرد. و عضو انجمن روابط آمریکا و آسیا و اتحادیه نویسندگان آمریکایى و عضو انجمن ملی خاورمیانه بود. او قسمتی از عمر خود را به مطالعه دربارهٔ تاریخ ایران و زندگینامه شعرا و نویسندگان ایران صرف کرد.

تسلط هارولد لمب بر زبان‌های انگلیسی، چینی و عربی سبب شد بتواند به‌خوبی به‌سمت علاقه‌اش که همان مطالعه در تاریخ کشورهای آسیایی بود، برود. او به کشورهای مختلفی سفر کرد، از جمله ایران، چین، روسیه و بخش‌هایی از خاورمیانه، که این سفرها دید وسیعی از مردمان مشرق‌زمین به او داد و در نگارش کتاب‌های تاریخی به او کمک کرد.

هارولد لمب چندین بار به ایران مسافرت کرده و مطالعاتی به جا آورده، و در تاریخ و ادب و داستانهای ایران و بعضی ملل مجاور غور نموده مقالات و کتب در آن موضوعها به وجود آورده است که اکثر آنها از انگلیسی به زبانهای دیگر از آنجمله به فارسی ترجمه و طبع گشته است.

تألیفات معروف او نظیر : کتاب کوروش کبیر (Cyrus the Great)، کتاب تیمور لنگ (Tamerland, The Earth Shaker)، کتاب عروس ایران (‎Nur Mahal)، عمر خیام (Omar Khayyam)، چنگیزخان (Genghis Khan)، جنگ‌های صلیبی (The Crusades)، سلیمان فاتح (Suleiman the Magnificent)، اسکندر مقدونی (Alexander of Macedon)، نادر شاه افشار، سرکرده قزاق ها، حیرانی و مستی … هستند.

سبک مؤلف در تمام این تألیفات شرح مطالب تاریخ به شکل وصف و داستانست که خواندن آن را خوش آیند و شیرین می کند. مسافرتهای مؤلف در کشورهای مربوط به داستانها و معاشرت او با مردم و مطالعات او در باب گذشته و حال آنها تألیفات او را از لحاظ حقایق تاریخی و خواص روحی و اوضاع اجتماعی ملل و اقوام خاورمیانه بس سودمند قرار می دهند.

وی در ۹ آوریل ۱۹۶۲ (۶۹ سالگی) درگذشت.









👉امتیاز بده.