کتاب پی گیر اخبار نباشید اثر رولف دوبلی

کتاب پی‌گیر اخبار نباشید (Stop Reading the News) در ارتباط با مهارت‌های زندگی نوشته شده و نگرشی روان‌شناسانه به رسانه‌های گروهی و منفی‌گرایی دارد.
اخبار بر روی زندگی و آرامش روانی افراد تاثیری شگرف دارد به طوری که می‌تواند زندگی آن‌ها را مختل ساخته و از لحاظ روانی بر روی افراد تاثیری منفی بگذارد. در حال حاضر اعتیاد به دنبال کردن اخبار آن چنان فراگیر شده که رهایی از آن چندان کار آسانی نیست. پس این کتاب را باید با دقت مطالعه کرده و به راهکار‌های آن عمل نمایید تا شاهد زندگی آرام‌تری باشید.

بخشی از کتاب

شبه دانش خلاقیت ما را سرکوب می‌کند. این یکی از دلایلی است که ریاضی‌دانان؛ نویسندگان، آهنگسازان و کارآفرینان اغلب در جوانی به خلاقانه‌ترین دستاوردهایشان می‌رسند. ذهن‌شان می‌تواند آزادانه در فضای وسیع و بکری پرسه بزند و ایده‌های نویی را خلق و دنبال کند.
من حتی یک فرد خلاق را هم نمی‌شناسم که معتاد به اخبار باشد؛ هیچ نویسنده، آهنگساز، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، دانشمند، موسیقی‌دان، معمار و نقاشی چنین نیست. از طرف دیگر، اشخاص بی نهایت غیرخلاقی را سراغ دارم که حجم عظیمی از اخبار را مصرف می‌کنند.
چرا این گونه است؟ فارغ از این که سوال یا مشکل یا مسئولیت پیش روی‌تان چه باشد، اولین ایده‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند معمولا همانی است که قبل‌ترجایی به گوش‌تان خورده است. ایده‌های اولیه به ندرت خلاقانه‌اند. به همین دلیل، قبل از این‌که کتاب یا مقاله‌ی بلندی بخوانم، چند دقیقه وقت می‌گذارم و خودم را وادار می کنم تا در حوزه‌ بحث، افکار خاص خودم را داشته باشم.
کار پرزحمت اما ارزشمندی است چون می‌دانم به محض آن‌که شروع به خواندن کنم، افکار نویسنده مغزم را پر خواهد کرد و امکان پروراندن افکار و ایده‌های شخصی را از من خواهد گرفت. اما اگر پس از تأملات شخصی، رفته رفته در کتاب غوطه ور شوم، آنگاه می‌توانم افکار نویسنده را با دیدگاه‌های خودم مقایسه کنم. گاهی هم خوانی دارند. گاهی خیر، آن چه ضرورت دارد تبدیل تجربه‌ی مطالعه به یک گفت وگوی ذهنی با نویسنده است.
این ترفند در مواجهه با کتاب‌ها و مقالات بلند بسیار کارآمد است اما برای اخبار این طور نیست. اخبار دقیقا با این نیت طراحی شده‌اند که نتوانید افکار خود را بپرورانید. پیش از آن‌که از خانه‌ی اول جلوتر بروید، مات می‌شوید. خبرها خلاصه پُرزرق و برق، پرشتاب و بی‌اندازه ساده سازی شده‌اند. یعنی خوراکی ایده‌آل برای مصرف بدون فکر.


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1711928230/%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF” text=”خرید از اسنپ شاپ”]

👉امتیاز بده.