کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر چهارم اثر کریم زمانی

کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر چهارم ، شرحى است به زبان ساده و گویا و مفید بر تمامى ابیات شش‌‏‌ ‌‏دفترمثنوى معنوى مولانا جلال‌‏الدین محمد‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏بلخى. در این شرح، همه واژه‌‏ها و اصطلاحات عرفانى و‌‏‌‏‌‏‌‏فلسفى و علمى و آیات قرآنى و احادیث و ضر‌‏ب‌‏‌‏المثل‌‏هایى که در‌‏‌‏‌‏‌‏مطاوى ابیات آمده با بیانى روشن مورد شرح قرار گرفته و نهایتاً‌‏‌‏‌‏‌‏ نتیجه‌‏گیرى حکایات و تمثیل‌‏ها نیز بیان شده است.

بخشی از کتاب

ای مایه امید خلایق، خدا می داند که همت عالی تو، این مثنوی شریف را تا چه مرتبت والایی خواهد رسانید. همت در لغت به معنی قصد و اراده است. بنابر این همت، قصد وآهنگ کاری کردن است چه آن کار خوب باشد و چه بد، اما غالبا در عرف به قصد و آهنگ در امور عالی اطلاق می شود. صاحب کتاب الانسان الکامل گوید که همت، عزیز ترین چیزی است که خداوند در نهاد آدمی به ودیعت نهاده است.

اما در اصطلاح صوفیه همت دارای سه مرتبت است؛ یکی همت إفاقه، و دیگری همت أنفه، و سوم همت عالی. مرتبه نخست همت افاقه است که منظور از آن صیانت قلب از گرایش به امور پست دنیوی است که در واقع نوعی زهد محسوب می شود. مرتبه دوم همت آنفه است که منظور اینست که صاحب این همت به نتایج طاعات و ثواب اعمال دل نبندد. در واقع نه اسیر امل است و نه مقید به ثواب عمل. مرتبه سوم همت عالی است که صاحب آن جز حضرت حق به چیزی توجه ندارد و حتی به احوال و مقامات عرفانی نیز دلبسته نمی شود بلکه با تمام قوا و با همه وجود تنها به حق روی می کند؟

گاه در نزد صوفیه همت را بر توجه پیر به مرید اطلاق کنند برای کمال بخشیدن به او و همچنین اصطلاح « همت خواستن » نیز در میان صوفیه رایج است؛ مثلا میگویند: « از پیر همت بخواه » یعنی از روحانیت و قدرت روحی و معنوی پیر کمک بگیر.

اما در اینجا مولانا می گوید ای حسام الدین، همت عالی تو یعنی مرتبه والای روحانی تو بود که سبب ظهور و فیضان مثنوی معنوی شد، چه، مستمع لایق گوینده را بر سر وجد و ذوق آورد و موجب ظهور معانی گرانقدر شود. …

خرید اینترنتی کتاب شرح جامع مثنوی معنوی دفتر چهارم
سحاب دانش با ارائه خلاصه ای از بهترین کتابها با بیشترین تخفیف و کم ترین قیمت را برای شما معرفی می کند.


👉امتیاز بده.