کتاب فرضیه خوشبختی اثر جاناتان هایت

 

کتاب فرضیه خوشبختی (The Happiness Hypothesis) 10 اندیشه باستانی برای درک حقایق نوین (Finding Modern Truth in Ancient Wisdom) اثر جاناتان هایت (Jonathan Haidt) روان‌شناس اجتماعی و استاد روان‌شناسی اخلاق در دانشگاه نیویورک به مسئلۀ اساسی و مهمی پرداخته که بشر همواره به دنبالش بوده است؛ خوشبختی.

و در جستجوهایش هم به روانشناسی مدرن و هم به خرد باستان رجوع کرده و ترکیبی از فلسفه باستان و مذاهب مختلف بوجود آورده است.

تصور اینکه راهکارهایی ارائه شود که هم افراد مذهبی و هم خداناباوران را به شادی برساند خیلی دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر می رسد اما اگر کل قضیۀ ،خوشبختی غیر منطقی باشد چه؟

او از تمثیل فیل (یعنی ناخوداگاه و بخش غیرارادی انسان) و فیل سوار (خودآگاه و بخش ارادی) استفاده کرده که کمک زیادی به جاناتان هایت کرده که بهتر منظور و یافته هایش را توضیح دهد. خواندن این کتاب چندان هم آسان نیست. یافته ها و حرفهای نویسنده گاهی آنقدرها به مذاقمان خوش نمی آید و گاهی در دل می گوییم که عجب! این منصفانه نیست، نباید اینطور باشد. گاهی خواندنش خودآگاهی و روانتان را ناخن می کشد اما با هر صفحه، حس خواهید کرد که انگار از ارتفاع بالاتری به زندگی نگاه می کنید.

فرضیه خوشبختی نشان می دهد که خوشبختی به چند عامل مهم بستگی دارد و بپذیریم یا نه، وضعیت بیولوژیکمان یکی از آنهاست. محیط و شرایط هم از عوامل بسیار مهم اند. خوشبختی فقط به نگاهمان به زندگی مربوط نیست و فعالیتهای خودخواسته شامل شغل و تمام فعالیتهایی که در زندگی انجام می دهیم هم نقش بسزایی دارند. رسیدن به اهداف بسیار کمتر از تلاشها و فعالیتهایی که در مسیر رسیدن به آن انجام می دهیم باعث خوشبختی می شود!

باید چه کار کنم چطور باید زندگی کنم و به چه انسانی تبدیل شوم؟ خیلی از ما چنین سؤالهایی را میپرسیم و البته در شکل فعلی زندگی مدرن مجبور نیستیم برای پیدا کردن جوابهایشان راه دوری برویم این روزها خرد آن قدر دم دستی و فراوان شده که از همه جا روی سرمان می بارد؛ از ورقهای تقویم بسته های چای کیسه ای و در بطریها گرفته تا انبوهی از ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و پیامهایی که دوستان خوش نیت برایمان می فرستند. …

 

 

 


👉امتیاز بده.