کتاب قدرت عادت اثر چارلز داهیگ

 

کتاب قدرت عادت (The Power of Habit) اثر چارلز داهیگ نوشته شده و در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این کتای یکی از کتاب‌های مدیریت جهان است و تا به امروز افراد زیادی از سرتاسر جهان به خود جذب کرده است. و  به مدت ۶۲ هفته به عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز بوده است. همچنین به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از سوی دانشگاه هاروارد انتخاب شد.

نویسنده در این کتاب سعی کرده تا چگونگی راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق و تغییر مسیر زندگی را به خواننده آموزش دهد.  چیزی که بیش‌ازپیش نویسنده به آن تاکید کرده است، چگونگی شکل‌گیری عادت‌ها، اثرگذاری و اثرپذیری افراد از عادت‌های شکل‌ گرفته و کاربردهای آن‌ها است. شایان ذکر است که بسیاری از ایده‌های مطرح شده در این کتاب در ایران نیز قابل‌اجرا بوده، به‌طوری‌که مخاطب با بهره‌گیری از ایده‌های مطرح شده در آن می‌تواند مسیر زندگی خود را به سمت موفقیت هدایت کند.

در معرفی این کتاب در پشت جلد آن این‌گونه آمده است: در این کتاب، چارلز داهیگ به حقیقت اعجاب‌آوری پرداخته است، اینکه افراد تنها زمانی موفق می‌شوند که الگوهایی را که به زندگی انسان شکل می‌بخشند می‌شناسند و یاد می‌گیرند که چگونه آن‌ها را تغییر دهند. این ایده که شما حقیقتا می‌توانید عادات خود را تغیر دهید- موضوع تحقیقات گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف علم ازجمله نورولوژی (عصب‌شناسی)، روانشناسی و روانشناسی کاربردی بوده است… .

کتاب دربرگیرنده‌ی صدها مطالعه دانشگاهی، مصاحبه‌هایی با بیش از سیصد دانشمند و مدیر و پژوهشی است که در ده‌ها شرکت انجام شده است. کتاب حاضر بر روی عادت‌ها تمرکز می‌کند، همانطور که آن‌ها به صورت تکنیکی تعریف شده‌اند: عادات، انتخاب‌هایی هستند که ما زمانی آگاهانه تصمیم به انجام‌شان گرفتیم ولی بعد از مدتی دیگر به آن‌ها فکر نمی‌کنیم ولی اغلب روزها، همچنان آن‌ها را انجام می‌دهیم. زمانی، همه‌ی ما آگاهانه تصمیم می‌گیریم که چه مقدار غذا بخوریم و هنگامی که به دفتر کار رسیدیم بر روی چه چیزی تمرکز کنیم و یا چند وقت به چند وقت شراب بنوشیم و یا چه هنگام برای دویدن بیرون برویم. سپس ما تصمیم گرفتن را متوقف می‌کنیم و این رفتارها خودکار می‌شوند. این پیامد طبیعی عصب‌شناسی ما به شمار آید. با فهمیدن نحوه رخ دادن عادت شما می‌توانید این الگو‌ها را به روش انتخابی خود، بازسازی کنید.

 

کتاب در نه فصل مجزا به شرح زیر گردآوری شده است:

فصل اول: چرخه عادت، عادت‌ها چگونه کار می‌کنند

فصل دوم: مغز مشتاق، چگونه عادت‌های جدید ایجاد کنیم؟

فصل سوم: قانون طلایی چرخه عادت؛ چرا دگرگونی اتفاق می‌افتد؟

فصل چهارم: عادت‌های زیربنایی یا تصنیف پاول اونیل؛ چه عادت‌هایی بیشتر از همه اهمیت دارند؟

فصل پنجم: استارباکس و عادت موفقیت؛ وقتی‌که قدرت اراده خودکار می‌شود

فصل ششم: قدرت یک بحران؛ چگونه رهبران از طریق حوادث، عادت‌ها را ایجاد و طراحی می‌کنند

فصل هفتم: تارگت چگونه پیش از آن‌که شما کاری کنید، می‌داند چه می‌خواهید، چگونه کمپانی‌ها عادت‌ها را پیش‌بینی و دست‌کاری می‌کنند؟

فصل هشتم: کلیسای سدل بک و تحریم اتوبوس مونتگومری؛ جنبش‌ها چگونه رخ می‌دهند

فصل نهم: نورولوژی اراده یا آزاد؛ آیا ما مسئول عادت‌های خود هستیم؟

 

بخشی از کتاب قدرت عادت

بدون چرخه عادتها، مغز ما تحت فشار کارهای ظریف روزانه مغلوب شده و خاموش می شود. افرادی که گانگالیو نهای پایه ای آنها به خاطر صدمه یا بیماری آسیب دیده است، اغلب از نظر فکری فلج می شوند. آنها در انجام کارهای ساده ای نظیر باز کردن پنجره یا تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی بخورند، مشکل دارند. آنها توانایی نادیده گرفتن جزییات بی اهمیت را از دست می دهند – برای مثال یافته یک تحقیق نشان داد که بیماران با گانگالیونهای پایه ای صدمه دیده نمی توانند حالتهای صورت نظیر ترس یا انزجار را تشخیص دهند، چون هیچ وقت مطمئن نیستند که روی کدام قسمت صورت تمرکز کنند. ما بدون گانگالیو نهای پای ها یمان، دسترسی به صدها عادتی که هر روز به آنها احتیاج داریم را از دست می دهیم. آیا امروز صبح برای تصمیم گیری در مورد اینکه اول بند کفش راست یا چپتان را ببندید مکث کردید؟ آیا برای تصمی مگیری در مورد اینکه قبل یا بعد از دوش گرفتن مسواک بزنید مشکل داشتید؟

البته که مشکلی نداشتید. این تصمیمها از روی عادت و بدون تلاش و زحمت گرفته می شوند. تا زمانی که گانگالیو نهای پایه ای ما دست نخورده باقی بمانند و سرنخها ثابت باشند، رفتارها بدون فکر کردن اتفاق می افتند. (هر چند که وقتی به تعطیلات می روید، ممکن است به شکلهای متفاوتی لباس بپوشید یا دندا نهایتان را در زمانی متفاوت با صبح عادی و روتین مسواک بزنید، بدون اینکه متوجه آن باشید).

با این حال وابستگی مغز به کارهای عادی خودکار می تواند خطرناک باشد. عاد تها به همان اندازه که مفید هستند می توانند مضر باشند.

 

درباره (نویسنده) چارلز داهیگ

چارلز داهیگ؛ نویسنده و گزارشگر آمریکایی در سال ۱۹۷۴ چشم به جهان گشود، وی از مدرسه کسب‌وکار هاروارد و در رشته MBA فارغ‌التحصیل شده است.

قابل ذکر است که این نویسنده برای کتاب خود تحت عنوان قدرت عادت موفق به کسب جایزه پولیتزر نیویورک‌تایمز شده است. وی در حال حاضر به روزنامه‌نگاری در نیویورک‌تایمز مشغول است. وی در طول فعالیت خود در عرصه نویسندگی دو کتاب تحت عناوین قدرت عادت و باهوش‌تر، سریع‌تر را نوشته است.

 

 

 


👉امتیاز بده.