کتاب هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی اثر داریوش شایگان

کتاب هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی (Hanry Corbin. la topographic spirituelle de I’Islam Iranien) اثر داریوش شایگان فشرده سودمندی است از حاصل سیر و سلوك معنوی کربن در عالم تفکر ایرانی در مدتی نزدیک به نیم قرن پژوهش يك تنه عالمانه و پیگیر.

هانری کربن بخش مهمی از آثار فکری پدران ما را در زمینه های دینی، عرفانی و فلسفی گرد آورد، و با به کار بستن قواعد علمی تصحیح متون به چاپ رسانید و مجموعه ای گرانقدر در اختیارمان گذاشت که امروزه برای هر رهرو تازه نفسی ابزار کار مفید و ارزنده ای برای پژوهشهای جدید است.

کربن، علاوه بر این، بر بسیاری از این آثار شرح و مقدمه تحلیلی نوشت، و برخی از مهمترین آنها را به زبان فرانسه برگرداند و از این رهگذر خدمتی عظیم در شناسایی فرهنگ ما (ایرانیان) به جهانیان انجام داد .

مؤلف محترم این کتاب «داریوش شایگان»، در بررسی خود از سیر و سلوك معنوی كربن، بخوبی از عهده کار برآمده و توانسته است محورهای اساسی پژوهشهای کربن را که در ضمن محورهای اساسی تفکر پدران ما نیز هست – مشخص کند. از این رو کتاب حاضر برای دانشجویان و نسل جوان ما راهنمای آموزنده و سودمندی است که آفاق تفکر فلسفی – عرفانی ایرانیان را از سر همدلی و به بیانی روشن و روشی منظم در برابرشان می گشاید و کلیدی به دستشان می دهد تا خود به کمک آن به جست و جوی بیشتر برخیزند و به نتایج بهتری برسند.

کار شایگان کاری است راهگشا و زمینه ساز؛ بر ماست که با استفاده از این زمینه ای که فراهم شده به تامل بیشتری بنشینیم و با بررسی عوامل درونی تحولات فکری در ایران اسلامی و مقایسه آن با تحول فکر و اندیشه در دیگر جوامع و فرهنگهای بشری به نتایج دقیقتری برسیم.

بر همین اساس متن فرانسوی کتاب چنان به فارسی برگردانده شده که از دیدگاه مفاهیم و اصطلاحات اصالتش حفظ شده، و تا آنجا که امکان داشته پیوندی تنگاتنگ با سنت گذشته و با آثار اصلی کسانی دارد که این گونه اندیشه ها را در طول قرون پرورانده و به فرهنگ بشری عرضه کرده اند؛ ولی از دیدگاه ساختار زبانی کتابی است به زبان فلسفی جا افتاده امروزی که درک و فهم آن به رمل و اسطرلاب نیاز ندارد. …

مترجم: باقر پرهام


👉امتیاز بده.