کتاب چهار میثاق اثر دن میگوئل روئیز

 

کتاب چهار میثاق (The Four Agreements) اثر دون میگوئل روئیز به ترویج آزادی و رهایی از باورها و عقایدی می‌پردازد که سبب بی‌رنگ و محدود شدن زندگی شده‌است. نویسنده منبع و سرچشمه اصلی محدودیت و مشکلات زندگی را بررسی کرده و دلیل اصلی نبود شادی و خوشبختی در زندگی را واکاوی می‌کند. مطالعه این کتاب می‌تواند موجب دگرگون ساختن زندگی، رسیدن به خوشبختی و عشق حقیقی، تثبیت آزادی فردی و رهایی از مشکلات آزار دهنده شود.

دن میگوئل روئیز از نوادگان تولتک‌هاست. او در کتاب چهار میثاق، اثری برجسته و پرفروش، سعی دارد چهار باوری را آشکار نماید که انسان‌ها را محدود می‌کند و منجر به از بین رفتن شادی‌ها و ایجاد رنج‌های غیرضروری می‌شود تا رویای مشترک دنیا و انسان‌ها را تغییر دهد.

سرخپوستان تولتِک افرادی آگاه به فطرت و ادراک انسان بودند. آن‌ها جسم و روان انسان را از هم جدا نمی‌دانستند. کتاب چهار میثاق (The four agreements: a practical guide to personal freedom) دست‌آورد تجربیات و تفکرات مردی است از تبار سرخپوستان آمریکاى مرکزى که عقاید و باورهای تولتک‌ها را به زبانی ساده و با مثال‌های قابل فهم به نسل‌های جدید منتقل می‌کند؛ به این امید که رویای سیاره زمین را تغییر دهند.

به دست آوردن شناختی کامل از خود یا به عبارتی خودشناسی، یافتن راه‌های رسیدن به خوشبختی و بهتر زیستن و در نهایت رسیدن به درجات والای انسانی، از گذشته‌های دور تاکنون دغدغه‌ی مشترک میلیون‌ها انسان در جهان بوده است.

این کتاب ارزشمند به بیان چهار اصل اساسی برای رهایی انسان از این دغدغه‌ها پرداخته است. هنگامی که این اصول را فرا بگیرید و آن‌ها را در زندگی به کار ببرید، قدم به قدم به سوی آزادی، شادی حقیقی، عشق و در نهایت آرامش درونی نزدیک خواهید شد.

در فصل اول، دون میگوئل روئیز (Don Miguel Ruiz) از رویای مشترکى سخن گفته که از طریق نسل‌های گذشته به ما منتقل شده است، انسان‌هایى که در دوره‌های تاریخی پیش از ما زندگی کرده‌اند و به ما مى‌آموزند که چگونه به شیوه‌ى جامعه رویا ببینیم. اما این رویا مطلوب و خواستنی نیست؛ در این رویا، رنج بشر، ترس و مشکلات روحی و عاطفی و … دیده می‌شود.

در این کتاب ممکن است با دیدن عناوین تصور کنید موضوعاتی تکراری هستند که بارها در مورد آن‌ها شنیده و یا صحبت کرده‌اید. اما موضوعی که کتاب چهار میثاق را متفاوت کرده نحوه نگاه و نگرش ستودنیه تولتِک‌ها به این موضوعات است. چهار میثاق او عبارت‌اند از: ۱- کلام خود را به گناه آلوده نکنید. ۲- هیچ چیز را به خود نگیرید. ۳- تصورات باطل را کنار بگذارید. ۴- نهایت تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت به کار گیرید.

 

 

 


👉امتیاز بده.