کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری

 

کتاب کمدی الهی (Divina Commedia) مجموعه سه جلدی (دوزخ، برزخ و بهشت) روایتی بلند در قالب شعر اثر دانته آلیگیری است. دانته در این کتاب، سفر خیالی خود را به دوزخ، برزخ و بهشت تعریف می‌کند. دانته از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می‌گذرد و در این مراحل با شخصیت‌های مختلف تاریخی برخورد می‌کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌رسد.

این کتاب در ابتدا کمدی (Commedìa) نام داشت و بعدها جیووانی بوکاچیو (نویسنده هم ‌عصر دانته) واژهٔ الهی را به آن افزود و نام کمدی الهی برای نخستین بار در چاپ ونیز به سال ۱۵۵۵ میلای بر جلد این کتاب ظاهر شد.

در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند سده پیش از دانته زندگی می‌کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته عاشق او بود و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته‌است.

این اثر که بسیاری از بزرگان ادب جهان آن را بزرگترین محصول نبوغ انسانی و دایرة المعارفی که زاده ده قرن سکوت و خاموشی مسیحیت است دانسته اند. درباره مفهوم واقعی بعضی از اشعار «کمدی الهی» از دهها سال پیش میان منتقدان و مفسران اختلاف نظر بوده و هنوز نیز تفسیرها، تعبیرها و نظرهای گوناگونی در این مورد وجود دارد؛
«کمدی الهی» دانته اثری است که دنیا آنرا یکی از بزرگترین آثار قریحه بشری دانسته است. تاکنون متفکرین و ادبا و هنرمندان درجه اول دنیا آنقدر از این اثر تجليل و ستایش کرده اند که مجموعه سخنان آنها درین باره خود، از قطر «کمدی الهی» افزون می شود.

اگر از نظریات مبالغه آمیزی که بیشتر زاده فرط جذبه و اشتیاق گویندگان آنهاست بگذریم می توان با اطمینان خاطر گفت که از بعد از انتشار «کمدی الهی» یعنی در شش قرن اخیر هیچ اثر ادبی در مغرب زمین مقام این کتاب را بدست نیاورده است. ارقامی که درباره نفوذ این کتاب در دنیا از طرف «دانته شناسان» برجسته تنظیم و تدوین شده چنان است که گاه باور کردن آنها دشوار بنظر میرسد.

 

 

 


👉امتیاز بده.