کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی اثر ست گادین
کتاب قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی (Tribes: We need you to lead us) اثر ست گادین (Seth Godin) به شما میآموزد که چگونه از حالت انفعال خارج و به رهبری مشتاق تبدیل شوید. اگر فرصتهای پیش روی خود را برای رهبری نادیده بگیرید، به تدریج تنها برای حفظ وضع موجود تلاش خواهید کرد و به هیچ وجه حاضر به تغییر نخواهید بود. چنین شرایطی برای دنیای متغیر و پویای امروزی نه مناسب است و نه کارآمد.
در این کتاب عالی، ست گادین اینطور استدلال میکند که امروزه همه فرصت دارند تا جنبشی خلق کنند، یعنی قبیلهای از افراد همفکر را گرد هم آورند و کارهای شگفتانگیزی انجام بدهند. قبیله میتواند گروهی از یک دهکده یا ده میلیون نفر یا حتی بیشتر باشد (فالوورهای یک فوتبالیست یا اینفلوئنسر یا افرادی که درباره مبارزات سیاسی یا راههای جدیدی برای مقابله با گرمایش جهانی فعالیت میکنند) باشد.
قبیله، گروهی از افراد بزرگ یا کوچک است که به یکدیگر و یک رهبر و یک ایده متصل هستند. میلیونها سال است که انسانها به قبایل میپیوندند؛ قبایل مذهبی، قومی، سیاسی و حتی موسیقی. این طبیعت ماست. اکنون اینترنت موانع جغرافیایی، هزینه و زمان را از میان برداشته است. همه وبلاگها و شبکههای اجتماعی کمک میکنند تا قبیلهها بزرگتر و قبیلههای جدید به رسمیت شناخته شوند.
چه کسی این همه قبیله را رهبری میکند؟ افرادی همانند شما که درباره چیزی شور و اشتیاق دارند. هر کسی که خواهانِ ایجاد تغییر باشد، ابزارهای زیادی برای این کار در اختیار خواهد داشت.
«قبایل» شما را به فکر کردن (تفکر واقعی) درباره فرصتهای رهبری همکاران، مشتریان، سرمایهگذاران، سرگرمیها، خوانندگان و… وا میدارد. این آسان نیست، اما از تصور شما سادهتر است. با این حال، خیلیها فرصت رهبری را نادیده میگیرند، زیرا در مسیر زندگی و کارشان «گوسفندداری» را در پیش گرفتهاند و جرأت نمیکنند بپرسند که آیا فرمانبرداریشان برای خودشان یا شرکتشان فایدهای دارد؟
قبایل برای کسانی است که نمیخواهند گوسفند باشند و در عوض مایلاند کار تازه و هیجانانگیزی انجام بدهند. اگر شور آنچه را میخواهید انجام دهید و پشتکار محقق کردن آن را دارید، قبیلهای متشکل از همکاران یا مشتریان یا سرمایهگذاران یا خوانندگان هست که فقط منتظرند میانشان ارتباط برقرار کرده و برای رسیدن به هدف رهبریشان کنید.
کتاب «قبایل» را همه باید بخوانند. رهبری کردن در دنیای امروزی، وظیفهی تکتک ماست… مخصوصا کسانی که کسب و کاری را اداره می کنند. زیرا تأثیر تحولات اقتصاد جهانی بر عملکرد کسبوکارهای امروزی بر هیچ کس پوشیده نیست. در کنار این تحولات، جهانیشدن، توسعه فنآوری و شفافیت انتقال اطلاعات و به دنبال آن مشتریان هوشیار، تنوع الگوهای کسبوکار و تشدید رقابت را در پی داشته است و در این فضای رقابتی، تلاش بنگاهها برای افزایش سهم بازار، تلاشی برای تسخیر قلب و روح و روان مشتریان بالقوه و بالفعل است.