اروین د یالوم و آثار او

اروین د. یالوم (Irvin D. Yalom) با نام کامل، اروین دیوید یالوم (Irvin David Yalom) متولد ۱۳ ژوئن سال ۱۹۳۱، واشینگتن دی سی، روانپزشک هستی‌گرا و نویسنده آمریکایی است. در سال ۱۹۵۶ در بوستون در رشته پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در نیویورک در رشته روانپزشکی فارغ‌التحصیل شد و بعد از خدمت سربازی، در سال ۱۹۶۳ استاد دانشگاه استنفورد شد.

او الگوی روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال را پایه‌گذاری کرد. و نخستین روان‌شناسی است که توانسته با دانش گسترده در حوزه‌ روان‌شناسی و مطالعه‌ فلسفه‌ افرادی مانند ارسطو و سقراط، نگاه تازه‌ای به علم روان‌شناسی و روان‌کاوی ایجاد کند.

یالوم روان‌کاوان و روان‌شناسان جوان و نوپا را مورد خطاب قرار می دهد و نگرانی او روان‌پزشکانی هستند که رسالت خود را در ازای افزایش درآمد یا مسائل عاطفی و احساسی فراموش می کنند و باعث آسیب بیشتر به خود و دیگران می شوند. یالوم با استفاده از توانایی‌های نویسندگی، اصول روان‌شناسی را در قالب داستان‌ها و ماجراهای جالب و جذاب بیان کند. به‌طوری که آثار او برای عموم اقشار جامعه قابل فهم است.

نوشته‌های او در زمینه‌ی روانشناسی اگزیستنسیال حول چهار محور زندگی بشری که یالوم به آن‌ها لقب «بخشیده» داده است شکل می‎گیرد. این چهار محور عبارتند از: تنهایی، فقدان معنا، میرایی و آزادی.

کتاب وقتی نیچه گریست

کتاب وقتی نیچه گریست (When Nietzsche Wept) از معروفترین رمان‌های روان‌شناختیِ اروین د. یالوم است که در سال ۱۹۹۲ نوشته شد. این رمان دیدار خیالیِ فریدریش نیچه، فیلسوف آلمانی، و یوزف برویر، پزشکِ وینی، را روایت می‌کند.

رویدادهای رمان در سال ۱۸۸۲ در شهر وینِ اتریش رخ می‌دهند و این رمان در واقع روایتی است از تاریخِ برهم‌کنشِ فلسفه و روانکاوی و رویارویی خیالی برخی از مهم‌ترین چهره‌های دهه‌های پایانی قرن نوزدهم همچون فریدریش نیچه، یوزف برویر و زیگموند فروید.

وقتی نیچه گریست آمیزه‌ای است از واقعیت و خیال، جلوه‌ای از عشق، تقدیر و اراده در وینِ خردگرای سدهٔ نوزدهم، و در آستانهٔ زایشِ دانش روانکاوی. فردریش نیچه، فیلسوف آلمانیِ جوان و هنوز شناخته نشده. یوزف برویر، از پایه‌گذاران روانکاوی و دانشجوی پزشکیِ جوانی به نام زیگموند فروید؛

همه اجزایی هستند که در ساختار رمان در هم تنیده شده‌اند تا حماسهٔ فراموش‌نشدنی رابطهٔ خیالی میان بیماری خارق‌العاده و درمان‌گری استثنایی را بیافرینند. در این رمان، دو مرد برجسته و اسرارآمیز تاریخ، تا ژرفای وسواس‌های خویش پیش می‌روند و در این راه، به نیروی رهایی بخشِ دوستی دست می‌یابند.

دکتر برویر در قرن نوزدهم میلادی و در آستانه چهل سالگی است، او روانشناس و روان درمان‌گر است و به طبابت بیماران خویش مشغول است. معشوقه نیچه لوسالومه از دکتر برویر می‌خواهد بدون اینکه خود نیچه متوجه شود، درمان او را برعهده بگیرد. ملاقات عجیبی است فردریش نیچه در مقابل دکتر برویر گارد شدیدی دارد. حرف‌ها و کلمه‌ها بسیار حساس هستند. هر لحظه امکان دارد این ملاقات با یک خداحافظی سریع از سمت نیچه به‌پایان برسد.

دکتر برویر تلاش می‌کند تا ارتباط خوبی برقرار کند. هوش و درایتش در این‌کار راهنمای او است. نیچه دو سه بار از قبول درمان سرباز می‌زند تا اینکه شبی به‌شدت بدحال می‌شود و در تنهایی دچار حملات شدید میگرنی می‌شود. در ادامه‌ این مسیر دکتر برویر با ذکاوت خود سعی می‌کند از ناامیدی‌های زندگی خودش برای نیچه بگوید. برای او درددل کند و حتی کار را به‌جایی می‌رساند که خود را به‌عنوان بیماری روانی جا می‌زند و از نیچه درخواست کمک می‌کند…


کتاب درمان شوپنهاور

اروین د یالوم در کتاب درمان شوپنهاور (The Schopenhauer cure ) با زبانی ساده و روان به تفسیر مسائل علمی، فلسفی و روان‌شناختی می‌پردازد. در این کتاب خصوصیات اخلاقی، ویژگی‌های فردی و نظریه‌های «شوپنهاور» در قالب شخصیت فیلیپ و گفته‌های راوی بیان می‌شود. یالوم در بستر این روایتِ داستانی، دغدغه‌های همیشگی جوامع بشری مثل مواجهه‌ انسان با خود و اجتماع و مرگ، تمایل به انزوا، و تاثیر روابط اجتماعی روی انسان‌ و طرف مقابل را طرح می‌کند.
یالوم در رمان درمان شوپنهاور تصور می‌کند که فیلسوف معاصری به نام فیلیپ که فردی منزوی و به‌‌نوعی رونوشت شوپنهاور است، به یکی از گروه‌های درمانی روان‌‌درمانگر مشهوری به نام جولیوس وارد می‌شود.
جولیوس هرتسفیلد به سرطان مبتلا شده است و یک سال بیشتر برای زندگی وقت ندارد. …


کتاب خیره به خورشید نگریستن

اروین د. یالوم در کتاب خیره به خورشید: غلبه بر هراس از مرگ، (Staring at the sun: overcoming the terror of death) تلاش می‌کند در قالب یک داستان روایی، مرگ و هراس از آن را برای خواننده به چالش بکشد و او را از این هراس برهاند.
ترس از مرگ ممکن است غیر مستقیم یا مستقیم در ما وجود داشته‌ باشد. گاهی به صورت یک بیماری روانشناختی در درون ما، گاهی یک دغدغه و ترس که مانع شادی ما و لذت بردن از زندگی می‌شود. فکر کردن مدام به مرگ مانند خیره شدن به خورشید است، نمی‌توان آن را تاب آورد و …


کتاب مسئله اسپینوزا

اروین د یالوم در کتاب مسئله‌ اسپیونزا (The Spinoza Problem) دو داستان را به طور موازی پیش می‌برد. اول داستان اسپیونزا، فیلسوف قرن هفدهم که از جامعه‌ یهود طرد شد؛ دوم داستان فردی به نام آلفرد روزنبرگ، ایده‌ئولوژیست فعال حزب نازی را روایت می‌کند.
باروخ اسپیونزا فیلسوف هلندی قرن هفدهم است که یک فیلسوف یهودی بودو سعی داشت تغییری در تصویر خدا برای یهودیان و مسیحی‌ها بوجود بیاورد. او در کتاب اخلاق، مشهورترین اثرش به زبان لاتین، سعی می‌کند تصویر خداوندی که اهل جنگ و خون‌ریزی و قضاوت کردن است را تغییر دهد. اسپیونزا در کتاب اخلاق خداوند را همه‌ چیز‌ معرفی می‌کند و می‌گوید طبیعت و کهکشان چیزی جز خداوند نیست.
در کنار داستان اسپینوزا، یالوم داستان آلفرد روزنبرگ را روایت می‌کند. کسی که عضو فعال حزب نازی و کسی است که ایدئولوژی‌های حزب را تعیین می‌کند. روزنبرگ یک ضدکمونیست و یهودستیز سرسخت است که به شدت اعتقاد دارد یهودیان باعث ضعیف شدن جامعه آلمان می‌شوند و باید مانع از آن شد که خون پاک و نژاد برتر آریایی را به خطر بیندازند.

این کتاب با نام قضیه اسپینوزا و معمای اسپینوزا نیز ترجمه شده است.


کتاب مامان و معنی زند‌گی

کتاب مامان و معنی زند‌گی ( Momma And The Meaning Of Life) اثر اروین د یالوم شامل داستان‌های کوتاه و نتیجه سال‌ها کار روان‌درمانی یالوم است. این کتاب نیز رمانی در سبک روانشناسی است که شگفتی‌های موجود در قلب رابطۀ درمانی را می‌کاود و رویارویی نویسنده و بیمارانش را با ژرف‌ترین چالش‌های زندگی آشکار می‌سازد.
داستان‌های کتاب از زبان خود یالوم مطرح می شود و با نثر روان و فارغ از پیچیدگی و با مفاهیمی همچون مسئولیت، عشق و مرگ را برای عموم مردم به تصویر می کشد. او با نگارش این داستان‌ها، خواننده‌ی کتاب را با هراس‌های درمان که در جامعه وجود دارد روبه‌رو می‌کند و در غالب داستان مسائل پیچیده‌ وجودی را برای انسان‌های عصر تکنولوژی مرور می‌کند.
در این کتاب یک دورۀ آموزشی جذاب در مورد علم روانشنانسی وجود دارد. دیالوم، شش داستان را در شش موقیعت تقریباً متفاوت روایت می‌کند. تعدادی از این داستان‌ها در اتاق‌های روان‌درمانی و جلسات مشاوره‌ای روی داده که ممکن است هر انسانی تجربه‌ای متفاوت از آن را داشته باشد. تعدادی از داستان‌ها هم روایت‌هایی هستند از انسان‌هایی که با مشکلات روحی و روانی و گاه جسمی روبه‌رو هستند. در دل داستان، ضمن تشریح این بیماری‌ها، راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌شود.
داستان‌های کتاب: ۱- مامان و معنی زندگی؛ ۲- همنشینی با پائولا؛ ۳- تسکین از نوع جنوبی؛ ۴- هفت درس پیشرفته در درمان سوگ؛ ۵- رویارویی دو جانبه؛ ۶- طلسم گربۀ مجار؛


کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی

کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی (Existential Psychotherapy) اثر «اروین د یالوم» که هم راهنمایى براى درمان‌گران است و هم نوعى درمان به‏‌شمار مى‏‌رود باهدف ارائه ‌روش‌هایی برای روان‌درمانی تألیف شده و نویسنده درباره‌ این اثر گفته است: «روان‌درمانی اگزیستانسیال رویکردی پویا یا پویه نگر است و بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارد.»
اندیشه‌های مربوط به این نوع روان‌درمانی ابتدا با نظریات افرادی همچون «ژان پل سارتر» و «گابریل مارسل» شکل گرفت. «اروین یالوم» بامطالعه و بررسی آثار این افراد و غیرقابل‌اجتناب بودن مرگ و آزادی این اثر را آفرید.


کتاب انسان موجودی یک روزه

یالوم در کتاب انسان موجودی یکروزه و قصه‌های دیگر از روان‌درمانی، (Creatures of a Day: And Other Tales of Psychotherapy) به دو موضوع مهم یعنی: تلاش برای معنا دادن به زندگی و پذیرفتن پایان اجتناب ناپذیرش، از نگاه درمانجویانش و خودش می‌پردازد. این کتاب، روایتی است از صحبتهای اروین با مراجعینش که با بیانی طنزآلود و راحت نوشته شده است.
اروین یالون با مهارت شگفت‌انگیزی می‌تواند قصه‌های درمان‌جویان خود را به زبانی ساده و شیرین بیان کند و در عین حال روند درمان را صادقانه و شفاف در اختیار خواننده قرار ‌دهد که این خود همانند کتابی علمی- آموزشی برای درمان‌گران جوان سودمند است. کتاب پیش رو، شامل ده داستان از افرادی است که از ناخوشی‌ها رنج می‌برند.


کتاب مسئله (موضوع) یا قضیه مرگ و زندگی


کتاب شناسی یالوم

داستانی

(۱۹۷۴) هر روز نزدیک‌تر از پیش
(۱۹۸۹) جلاد عشق و دیگر داستان‌های روان درمانی
(۱۹۹۲) وقتی نیچه گریست
(۱۹۹۶) دروغگویی روی مبل
(۱۹۹۹) مامان و معنی زندگی
(۲۰۰۵) درمان شوپنهاور
(۲۰۰۴) پلیس را خبر می‌کنم
(۲۰۱۲) مسئلهٔ اسپینوزا
(۲۰۱۵) خلق‌شدگان در یک روز و داستان‌های روان‌درمانی دیگر
یا مخلوقات فانی و چند داستان روان درمانی دیگر

آثار غیرداستانی

(۱۹۷۰) تئوری و عمل در روان‌درمانی گروهی، ویرایش دوم ۱۹۷۵، ویرایش پنجم ۲۰۰۵
(۱۹۸۰) روان‌درمانی اگزیستانسیال
(۱۹۸۳) Inpatient Group Psychotherapy
(۱۹۹۶) The Yalom Reader
(۲۰۰۱) هنر درمان (نامه‌ای سرگشاده به نسل جدید روان‌درمانگران و بیمارانشان)
(۲۰۰۸) خیره به خورشید نگریستن
(۱۹۹۷) یالوم خوانان [گلچینی از مشهورترین آثار اروین یالوم]
(۲۰۱۷) من چگونه اروین یالوم شدم
(۲۰۲۱) مسئله مرگ و زندگی است (A matter of death and life)

دیگر آثار یالوم


👉امتیاز بده.