محمود دولت آبادی و آثار او

محمود دولت‌آبادی نویسنده مشهور ایرانی متولد ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در روستای دولت‌آباد سبزوار متولد شد. مادرش فاطمه و پدرش عبدالرسول نام داشت. او پس از پایان تحصیلات مقدّماتی در روستا به سبزوار رفت و به مشاغل گوناگون پرداخت. سپس به مشهد رفت و در آنجا با سینما و نمایش آشنا شد.
سال ۱۳۳۸ به تهران رفت و سال بعد در تئاتر پارس مشغول به کار شد. از آغاز دههٔ چهل در کلاس‌های نمایش آناهیتا شرکت کرد و بازیگر نمایش شد و کم‌کم نوشتن را نیز آغاز کرد. او در دههٔ چهل در نمایشنامه‌هایی از برتولت برشت و بهرام بیضایی و اکبر رادی نقش بازی کرد.
در دههٔ ۱۳۵۰ به زندان افتاد. پس از زندان نگارش کلیدر را آغاز کرد که پانزده سال به طول انجامید. محمود دولت‌آبادی چندین نمایش‌نامه و فیلم‌نامه نیز نگاشته‌است. او همچنین پیشینهٔ بازیگری را دارد، با اقتباس از آثار دولت‌آبادی چندین فیلم ساخته شده است.
این نویسنده برجسته، در اغلب داستان‌های خود پیرو سبک «رئالیسم» است یعنی بیان تمام و کمال واقعیت‌های یک ماجرا. او با استفاده از این سبک، داستان‌هایش را به قدری ملموس و واقعی روایت می‌کند که گاه، مخاطب می‌پندارد به تماشای یک فیلم نشسته است. البته رد پای اندیشه‌های «ناتورالیستی» و «سورئالیستی» را نیز می‌توان در نوشته‌های او پیدا کرد.
تبحر این نویسنده در توصیف چهره و حالات روحی قهرمانان داستان‌هایش، به گونه‌ای است که تا مدت‌ها پس از مطالعه داستان، سیمای هر یک از شخصیت‌ها، در ذهن مخاطب می‌ماند. دولت‌آبادی، نثری پویا و زنده دارد و در سریع‌ترین زمان، احساس خود را به مخاطب منتقل می‌کند. خود می‌گوید که زبان نوشته‌هایش را از «بیهقی» وام گرفته است که سادگی و دلنشینی آثار او، موید این سخن است. دولت‌آبادی در نوشتن داستان‌هایش، از واژگان محلی (کردی و خراسانی) نیز در کنار واژه‌های امروزی استفاده کرده که این موضوع بر شیوایی زبان نثر او افزوده است.

کتاب کلیدر

کِلیدَر بلندترین اثر محمود دولت‌آبادی است که در سه هزار صفحه و ده جلد به چاپ رسیده و روایت زندگی یک خانوادهٔ کرد (کرمانج) ایرانی است که به سبزوار خراسان کوچانده شده‌اند. داستان کلیدر که متأثر از فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم است بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ روی می‌دهد. کِلیدَر نام کوهی مابین شهرهای سبزوار، نیشابور، و قوچان در خراسان است.
کلیدر که «سرنوشت تراژیک رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره‌ای که سیاست زور حاکم است به تصویر می‌کشد» بر اساس حوادث واقعی نگاشته شده و به شرح سختی‌ها و رنج‌هایی روا رفته بر …


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1556224819/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-5-%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C” text=”خرید از اسنپ شاپ”]

کتاب جای خالی سلوچ

جای خالی سُلوچ رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی است که بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک و طی ۷۰ روز نوشته است. به گفته محمود دولت‌آبادی او داستان آن را به هنگامی که دورهٔ سه سالهٔ حبس را می‌گذراند در ذهنش پرورانده بود.
داستان جای خالی سلوچ روایت دردمندانه زندگی یک زن روستایی (مِرگان) در یکی از نقاط دورافتادهٔ ایران (روستای زمینج) است که سعی می‌کند پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش (سلوچ) کانون خانواده را همچنان حفظ کند. مرگان دو پسر به نام‌های عباس و اَبراو و دختری به نام هاجر دارد.
او که هم عاشق سلوچ است و هم بخاطر اینکه شوهرش او و خانواده‌اش را ترک کرده …دیگر آثار


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1378199512/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D9%88%DA%86-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

سلوک


[aff-link link=”https://snappshop.ir/product/snp-1776084455/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%84%D9%88%DA%A9-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%E2%80%8C-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87″ text=”خرید از اسنپ شاپ”]

کتاب شناسی دولت‌آبادی

ته شب، داستان کوتاه (۱۳۴۱)

سفر، داستان بلند (۱۳۴۷)

آوسنه بابا سبحان، داستان بلند (۱۳۴۷)

لایه‌های بیابانی، مجموعه داستان (۱۳۴۷)

تنگنا، نمایش‌نامه (۱۳۴۹)

گاواربان، داستان بلند (۱۳۵۰)

هجرت سلیمان، داستان کوتاه (۱۳۵۱)

باشبیرو، داستان بلند (۱۳۵۱)

عقیل، عقیل، داستان بلند (۱۳۵۱)

از خم چنبر، داستان بلند (۱۳۵۶)

دیدار بلوچ، سفرنامه (۱۳۵۶)

کلیدر، رمان (۱۳۵۷)

جای خالی سلوچ، رمان (۱۳۵۸)

ققنوس، نمایش‌نامه (۱۳۶۱)

آهوی بخت من گزل، داستان کوتاه (۱۳۶۸)

کارنامه سپنج، مجموعه داستان (۱۳۶۸)

ما نیز مردمی هستیم، گفتگو (مصاحبه) (۱۳۶۸)

روزگار سپری‌شده مردم سالخورده، رمان (۱۳۶۹)

اتوبوس، فیلم‌نامه (۱۳۷۲)

سلوک، رمان (۱۳۸۲)

قطره محال اندیش، مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها (۱۳۸۳)

روز و شب یوسف، داستان بلند (۱۳۸۳)

گلدسته‌ها و سایه‌ها (۱۳۸۴)

زوال کلنل، رمان (۱۳۸۸)

نون نوشتن، مجموعه یادداشت‌های شخصی (۱۳۸۸)

میم و آن دیگران، مجموعه یادداشت درباره دیگران (۱۳۹۱)

تا سر زلف عروسان سخن، گزیده‌ای از شاهکارهای نثر کلاسیک فارسی (۱۳۹۴)

بنی‌آدم، داستانی (۱۳۹۴)

این گفت و سخن‌ها گفتگو (۱۳۹۶)

بیرون در (۱۳۹۸)

👉امتیاز بده.