الیوِر ساکس

اولیور ساکس (Oliver Sacks) در سال ۱۹۳۳ در شهر لندن متولد شد؛ پدر و مادر او هر دو پزشک بودند و ساکس مدرک پزشکی خود را از دانشگاه آکسفورد گرفت. او در دهه ۱۹۶۰ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سانفرانسیسکو دوره انترنی را طی کرد و در دانشگاه کالیفرنیا در شهر لس‌آنجلس دوره رزیدنتی را گذراند.

ساکس در سال ۱۹۶۵ در نیویورک ساکن شد. مطالعات او در دهه ۱۹۶۰ روی قربانیان «بیماری خواب» در بیمارستان بث آبراهام در شهر برانکس معروف است. او این افراد را با دارویی که در آن زمان آزمایشی بود به نام اِل‌- دوپا درمان ‌کرد. خیلی از آنها با استفاده از این دارو به زندگی عادی بازگشتند.

آزمایش‌های او در این زمینه موضوع کتاب بیداری شد که در سال ۱۹۷۳ آن را نوشت. این کتاب الهام‌بخش هارلود پینتِر در نوشتن نمایش‌نامه‌ای به نام نوعی آلاسکا و فیلم سینمایی بیداری‌ها بود که رابرت دِنیرو و رابین ویلیامز در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ساکس علاوه بر اداره کردن یک مطب خصوصی، استاد‌یار عصب‌شناسی در کالج پزشکی آلبرت آینشتاین و استاد حق‌التدریسی عصب‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نیز هست. او همچنین به عنوان عصب‌شناس مشاور با صومعه خواهران کوچک همکاری می‌کند. ساکس چندین مدرک دکترای افتخاری نیز کسب کرده است.

سایر کتاب‌های او عبارتند از‌: دیدن صدا‌ها: سفر به دنیای نا‌شنوایان، یک مردم‌شناس در مریخ، جزیره کوررنگ‌ها و عمو تانگِستِن: خاطرات یک کودکی شیمیایی.


👉امتیاز بده.