دنیل گُلمَن

دنیل گلمن (Daniel Goleman) دانیل گلمن یا دانیل گولمن در شهر اُستاک‌تون واقع در ایالت کالیفرنیا متولد شد و به کالج اَمِرست رفت. او مدرک دکترای روانشناسی‌ را از دانشگاه هاروارد و زیر نظر دیوید مَک‌‌لِلاند گرفت.

کتاب وی با عنوان ”هوش احساسی“ یا هوش هیجانی (Emotional Intelligence) به عنوان کتاب سال انتخاب شد. به نظر گولمن هوش احساسی یک عامل حیاتی موفقیت در زندگی محسوب می شود. در کتاب ”کار با هوش احساسی“ گولمن هوش احساسی را مستقیما وارد مباحث محیط کاری کرد و اهمیت آن را در موفقیت در هر محیط کاری متذکر شد.

هوش احساسی به عنوان توانایی خود مدیریتی و توانایی تعامل موثر با دیگران تعریف شده است. هوش احساسی تاثیر زیادی بر اثربخشی رهبر خصوصا در موقعیت هایی که در پست مدیریت عالی قرار می گیرد، بر جای می گذارد. به اعتقاد گولمن اگرچه هوش احساسی در کودکی شکل می گیرد، ولی مهارت های مربوط به آن می توانند در هر سنی آموخته شوند و هیچ زمانی یادگیری این مهارت ها دیر نیست.

گولمن هوش احساسی را به 5 جز تقسیم می کند:

1- خودآگاهی: توانایی درک روحیات و احساسات خودمان و درک اثر آن ها در کار خود و دیگران؛

2- خود نظمی: توانایی تفکر قبل از عمل و کنترل احساسات مثل عصبانیت؛

3- انگیزش: توانایی سخت کوشی همراه با پشتکار، به دلایلی غیر از پول و مقام؛

4- همدلی: توانایی درک احساسات دیگران و استفاده از این درک برای ارتباط بهتر با دیگران؛

5- مهارت اجتماعی: توانایی ایجاد تفاهم با دیگران و ایجاد روابط .

دنیل گلمن به مدت ۱۲ سال برای نشریه نیویورک‌تایمز در زمنیه علوم رفتاری و مغزی مقاله می‌نوشت و همچنین یکی از نویسندگان نشریه سایکولوجی تودِی بود. او از انجمن روانشناسی آمریکا جایزه موفقیت شغلی گرفت و در سال ۱۹۹۴ برای تقویت آموزش‌های اجتماعی، عاطفی و آکادمیک بچه‌ها در مدرسه و زندگی، به همراه عده‌ای یک موسسه‌ را به نام موسسه همکاری‌های آکادمیک، عاطفی و اجتماعی بنیان‌گذاری کرد. گُلمَن در حال حاضر در دانشگاه روتگِرز، یکی از روئسای کنسرسیوم تحقیق در زمینه هوش عاطفی در سازمان‌ها است.

کتاب‌های دنیل گلمن عبارتند از ذهن متفکر، هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمانی، با همکاری ریچارد بویاتسیس و آنی مَک‌کی و عواطف مخرب: یک گفتگوی علمی با دالایی لاما.




👉امتیاز بده.