ویلیام جِیمز

ویلیام جیمز (William James) در سال ۱۸۴۲ در شهر نیویورک متولد شد. در سال ۱۸۵۵ خانواده او به اروپا مهاجرت کرد و جیمز در مدارس فرانسه، آلمان و سوئیس درس خواند و علاوه بر آموختن چندین زبان از موزه‌های مختلف اروپا دیدن کرد.

در سال ۱۸۶۰ بعد از بازگشت به ایالات متحده یک سال و نیم نزد ویلیام موریس هانت به آموختن نقاشی مشغول شد ولی سرانجام تصمیم گرفت وارد دانشگاه هاروارد شود. ابتدا به تحصیل در رشته شیمی مشغول شد ولی بعد تغییر رشته داد و به پزشکی روی آورد. در سال ۱۸۶۵ فرصت پیدا کرد که همراه طبیعت‌شناس مشهور، لوئیس آگاسی به یک سفر علمی اعزام شود ولی به علت دوری از خانواده، رنج شدید فراق از خانه، افسردگی و یک دوره بیماری نتوانست به این سفر برود.

در سال ۱۸۶۷ به آلمان رفت و زیر نظر هِرمَن فون هِلمهولتس به مطالعه فیزیولوژی پرداخت و با متفکران و ایده‌های حوزه جدید روانشناسی آشنا شد. دو سال بعد جیمز به هاروارد بازگشت و سرانجام در سن ۲۷ سالگی مدرک پزشکی گرفت.

او بعد از فارغ‌التحصیلی از هاروارد در پی یک شکست عاطفی مدت سه سال از مطالعه و کار مفید بازماند و در سال ۱۸۷۲ در سن ۳۰ سالگی برای اولین بار به تدریس فیزیولوژی در دانشگاه هاروارد پرداخت. در سال ۱۸۷۵ شروع به ارائه دوره‌های روانشناسی کرد و علاوه بر این اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی را در آمریکا تاسیس کرد. در همان سالی که کار نوشتن کتاب اصول روانشناسی را شروع کرد یعنی سال ۱۸۷۸ با آلیس هاو گیبونز که معلم یک مدرسه‌ در بوستون بود ازدواج کرد.

در سفری که زیگموند فروید و کارل یونگ به آمریکا داشتند جیمز با آنها دیدارهایی داشت. آثار مشهور جیمز عبارتند از: پراگماتیسم، نامی تازه برای برخی طرق اندیشیدن، مطالعات همگانی در فلسفه باور‌طلبی، تنوع تجارب دینی .جیمز در سال ۱۹۱۰ در خانه تابستانی‌اش واقع در نیو هَمپشیر درگذشت.



👉امتیاز بده.