کتاب والدین سمی اثر سوزان فوروارد

کتاب والدین سمی (Toxic parents) کتابی خودآموز در مورد رفتارهای نادرست والدین و آثار مخرب آن در زندگی فرزندان در دوران کودکی و بزرگسالی ‌شان است. سوزان فوروارد، نویسنده کتاب والدین سمی، بر اساس تجربیات و تحقیقاتش به عنوان یک روان‌ درمانگر به این موضوع می‌پردازد که رفتار پدر و مادرها تا چه میزان بر زندگی فرزندان‌شان تأثیر می‌گذارد.
این کتاب از آسیب‌هایی صحبت می‌کند که شاید ما هرگز به خودمان اجازه ندهیم حتی درباره آنها فکر کنیم. ترس، احترام، اعتماد و باور خالصانه به والدین از مجموعه عواملی هستند که باعث می‌شوند ما به آسیب‌های احتمالی ناشی از تربیت نادرست خود توجه نکنیم. سوزان فوروارد در این کتاب این مسائل را بررسی کرده است. او به شما کمک می‌کند ریشه برخی از آسیب‌های روانی اش را پیدا کند و بعد از شناخت آنها، راهکارهایی برای بهبود اوضاع بیابد.
نویسنده در ابتدای کتاب با تنظیم پرسش‌نامه‌ای به شما کمک می‌کند تشحیص دهید که آیا والدین شما جزو والدین سمی هستند یا خیر. با مطالعه این کتاب بدون آنکه احساس گناه داشته باشید، آسیب‌های روانی‌تان را پیدا می‌کنید و یاد می‌گیرید که چگونه آنها را بهبود ببخشید؛ گویی به نزد روان‌شناس رفته‌اید و درحال درمان زخم‌های روانی‌تان هستید. همچنین رفتار بهتر با والدین سمی را یاد می‌گیرید و می‌توانید بدون آنکه آسیب بیشتری ببینید یا به آنها آسیب برسانید، روابطتان را مدیریت کنید. البته رهایی از گذشته نیز دستاورد ارزشمند دیگری است که از خواندن این کتاب نصیبتان می‌شود.

بخشی از کتاب

«بسیاری از مردم در نه گفتن به دیگران مشکل دارند. اغلب آن‌‌ها قبل از این‌که خود را آماده‌ نه گفتن کنند، بله را گفته‌اند. به این ترتیب نه گفتن یکی از رایج‌ترین معضلات رفتاری افرادی است که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.
آن‌ها خود را بی‌دفاع و ضعیف می‌دانند، پس ناخودآگاه گمان می‌کنند هر کاری از آن‌ها خواسته می‌شود باید انجام دهند. در یکی از روش‌های این تمرین از مراجعین خواسته می‌شود چشمان خود را ببندند و مواردی را که می‌بایست به آن نه می‌گفتند و نگفتند، به ذهن بیاورند و سعی کنند با تمرکز کامل حال و هوای خود را در آن زمان دوباره زنده کنند. این موقعیت می‌تواند از آزار جنسی گرفته تا موارد دیگر را شامل شود.
فرد آن‌ها را یکی‌یکی در نظر می‌آورد، خود را در همان فضا قرار می‌دهد و به طرف مقابل نه می‌گوید. بسته به نوع موقعیت، واکنش مراجع می‌تواند شدید و حتی با حرکاتی بدنی همچون هل دادن فرد متجاوز، فریاد کشیدن، تهدید کردن و نظایر آن همراه باشد.احتمالا تا این قسمت از کتاب نکته‌های زیادی آموخته‌اید. ولی تردید ندارم که یک سوال در ذهن شما منتظر پاسخ است. این‌که چه زمان با فردی که از شما سوءاستفاده‌ی جنسی کرده است، برخورد مستقیم و رویارو داشته باشید و آیا اصلا این کار را انجام دهید یا خیر. هم‌چنین آیا با والد دیگرتان در این مورد حرف بزنید و او را از ماجرا مطلع کنید یا خیر…»

درباره (نویسنده ) سوزان فوروارد

سوزان فوروارد (Susan Forward)، نویسندۀ آمریکایی کتاب پرفروش «مردان زن‌ستیز»، متولد سال ۱۹۳۸ است. سوزان هم نویسنده است و هم روان ‌درمان‌گر و هم سخنران مباحث خودپروری و روان‌شناختی. او به‌عنوان روان‌درمان‌گر و روان‌شناس در بسیاری از مراکز کالیفرنیا خدمت کرده است. فعالیت‌های سوزان چه ‌به‌عنوان نویسنده و چه به‌عنوان مهمان برنامه‌های روانشناسی در رسانه‌ها باعث شده است افراد زیادی اعتماد به نفس، قدرت درونی و استقلال عاطفی خود را بازیابی کنند.


👉امتیاز بده.