کتاب هنر در گذر زمان

 

کتاب هنر در گذر زمان (Art Through The Ages) اثر هلن گاردنر (Helen Gardner) از زمان نخستین نشر خود در سال ۱۹۲۶ به بعد کتاب مورد علاقه و مراجعه چندین نسل از پژوهندگان دانشجویان و خوانندگان عادی بوده است زیرا در این فاصله به گستردگی و آگاهی بخش بودن آن پی برده بودند.

و به عنوان برترین متن موجود در رابطه با تاریخ هنر در نظر گرفته می شود، سال های سال است که کتاب راهنمای کامل و جامعی برای تشریح مراحل مختلف توسعه هنر در جای جای جهان بوده است. هزاران هزار دانشجو از طریق این کتاب، روایت شدن داستان تاریخ هنر را به همراه تمامی جنبه های اجتماعی، دینی، اقتصادی و فرهنگی آن به نظاره نشسته اند و فهم خود را از هنر، معماری، نقاشی و مجسمه سازی ژرف تر ساخته اند.

هدف تاریخ هنر یعنی موضوع این کتاب عبارت است از شناخت و ارزیابی هنر از هر زمان و مکانی که آمده باشد و با هر دستی ساخته شده باشد. در خارج از عرصه ،فرهنگ، دو اصطلاح هنر و تاریخ اینچنین تنگاتنگ در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند.

غالباً مردم تاریخ را سند و تفسیر کارهای گذشته (بویژه سیاسی) انسان، و هنر را بدرستی – چیزی موجود در برابر قوای بینایی و لامسه می پندارند که البته رویدادهای از یاد رفته و محو شده ای که اجزای تشکیل دهنده تاریخ به شمار می روند چنین نیستند.

واقعیت این است که اثر هنری، به دلیل مریی و ملموس بودنش، گونه ای رویداد پایداری کننده است. این اثر در زمان و مکانی خاص و به دست اشخاصی خاص آفریده شده است حتی اگر ما همیشه آگاهی درستی در باره زمان و مکان و آفریننده آن نداشته باشیم این اثر با آنکه آفریده ای متعلق به روزگاران سپری شده است در زمان حال به حیاتش ادامه می دهد و تا مدتهای طولانی پس از روزگار خویش باقی می ماند؛

شارلمانی هزار سال پیش مرده است ولی نماز خانه اش در آخن پابرجاست.

 

 

 


👉امتیاز بده.