۱۰۰ کتاب برتر قرن بیستم به انتخاب نشریه لوموند(بخش اول)
۱- بیگانه: آلبر کامو-Albert Camus – (۱۹۴۲)؛ مضمون و چشمانداز بیگانه اغلب به عنوان نمونه ای از فلسفه پوچ انگار و اگزیستانسیالیسم ذکر میشود. این اثر برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۵۷ شد.
۲- در جستجوی زمان از دسترفته: مارسل پروست – Marcel Proust – (۱۹۱۳-۱۹۲۷)؛ این رمان در ۷ جلد نوشته شده که هرکدام نامی مستقل دارند. ودرکتاب گینس رکورد طولانیترین رمان تاریخ را در اختیار دارد.
۳- محاکمه: فرانتس کافکا – Franz Kafka – (۱۹۲۵)؛ داستان مردی است که به دست حاکمی خارج از صحنه و غیرقابل دسترسی، و به جرمی که هرگز ماهیتش نه برای خواننده و نه برای خودش مشخص نمیشود، دستگیر و مجازات میشود.
۴ – شازده کوچولو: آنتوان دو سنتاگزوپری – Antoine de Saint-Exupéry – ( ۱۹۴۳)؛ داستان کتاب شازده کوچولو درباره ملاقات خلبانی با یک موجود کوچولوی دوست داشتنی است. این خلبان همان نویسنده کتاب آنتوان سنت اگزوپری است، ین کتاب یکی از محبوبترین کتابهای تاریخ است و در سراسر دنیا طرفداران فراوانی دارد.
۵ – وضعیت بشر: آندره مالرو – André Malraux – (۱۹۳۳)؛ موضوع رمان وضعیت یا سرنوشت بشر دربارهٔ گروهی از میهن پرستان و کمونیستهای چین است که در ۲۱ مارس ۱۹۲۷ برای سرنگونی شانگهای دست به شورش و عملیات انتحاری میزنند.
۶ – سفر به انتهای شب: لویی فردینان سلین – Louis-Ferdinand Céline (۱۹۳۲)؛ این رمان تاحدودی داستان خود سلین است و اثری است نیمه-خودزندگینامه و نیمهتخیلی
۷- خوشههای خشم: جان استاین بک – John Steinbeck (۱۹۳۹)؛ این رمان در محکومیت بیعدالتی و روایت سفر طولانی یک خانوادهٔ تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت میکنند؛ اما اوضاع آنگونه که آنها پیشبینی میکنند پیش نمیرود.
۸ – زنگها برای که به صدا در میآیند: ارنست همینگوی – Ernest Hemingway (۱۹۴۰)؛ زنگها برای که به صدا درمیآیند یا ناقوس عزا در سوگ که میزند، روایت داستان رابرت جوردن، سرباز آمریکایی، است که در میانهٔ جنگ داخلی اسپانیا به بریگاد بینالمللی پیوستهاست.
۹ – مولن بزرگ: آلن فورنیه – Alain-Fournier (۱۹۱۳)؛ مولن بزرگ یا مون بزرگ تنها اثر داستانی نویسنده فرانسوی آلن فورنیه است. راوی داستان نوجوانی دبیرستانی است که قصه دوستش اگوستن مون را تعریف میکند که در جستجوی عشق خود در مکانی گمشده است.
۱۰ – کتاب کف روزها: بوریس ویان – Boris Vian (۱۹۴۷)؛ یک داستان علمی تخیلی است که که هم عاشقانه است و هم نیهیلیستی!
۱۱- جنس دوم: سیمون دی بوار – Simone de Beauvoir (۱۹۴۹)؛ جنس دوم در دو جلد و هفت قسمت تنظیم شدهاست که در فصلهای گوناگون از زوایای تاریخی، اجتماعی، فلسفی و روانی به پدیده زنانگی میپردازد.
۱۲ – در انتظار گودو: ساموئل بکت – Samuel Beckett ( ۱۹۵۲)؛ این کتاب بهصورت نمایشنامه نوشته شده است و در دو پرده نوشته اجرا می شود. داستان درمورد دو شخصیت به نامهای ولادیمیر و استراگون است که هردو آنها آخرین روزهای زندگی خود را سپری میکنند و در این میان منتظر فردی به نام گودو هستند.
۱۳- هستی و نیستی: ژان پل سارتر – Jean-Paul Sartre (۱۹۴۳)؛ در این کتاب، سارتر با پشتیبانی از اگزیستانسیالیسم خود، با پرداختن به مباحثی مانند آگاهی، ادراک، فلسفه اجتماعی، خود فریبی، وجود «هستی»، روانکاوی و پرسش از اراده آزاد، روایتی فلسفی را ارائه میدهد.
۱۴- نام گل سرخ: اومبرتو اکو – Umberto Eco (۱۹۸۰)؛ کتاب یک داستان جنایی تاریخی است که در صومعه ای در ایتالیای سال ۱۳۲۷ میلادی میگذرد؛ معمایی روشنفکرانه که نشانهشناسی در داستان را با تحلیل انجیل، مطالعات مذهبی قرون وسطی و نظریات ادبی تلفیق میکند.
۱۵- مجمع الجزایر گولاگ: آلکساندر سولژنیتسین – Aleksandr Solzhenitsyn (۱۹۷۳)؛ یک رمان سیاسی یا مجموعه از اسناد جمع اوری شده و تحقیقی پیرامون رژیم دیکتاتور شوروی که در سالهای هزار و نهصد و هجده الی هزار و نهصد و پنجاه شش جمع اوری و توسط آلکساندر سولژنیتسین به رشته تحریر درامده است.
۱۶- گفتارها: ژاک پرور – Jacques Prévert (۱۹۴۶)؛ گفتارها عنوان کتاب اشعار ژاک پرهور است.
۱۷ – الکلها: گیوم آپولینر- Guillaume Apollinaire (۱۹۱۳)؛ گیوم آپولینر از شاعران و نویسندگان قرن بیستم فرانسه می باشد، مجموعه الکل ها (Alcools)، ازمعروف ترین اشعار اوست که در اروپا به ویژه در فرانسه بسیار نقد و بررسی شده است؛
۱۸ – گل آبی: هرژه Hergé – (۱۹۳۶)؛ نیلوفر آبی یا گل آبی پنجمین کتاب از مجموعهٔ کتابهای مصور ماجراهای تنتن و میلو است.
۱۹ – خاطرات یک دختر جوان: آنه فرانک – Anne Frank (۱۹۴۷)؛ خاطرات یک دختر جوان یک دفتر خاطرات روزانه نوشته آنه فرانک از قربانیان هولوکاست است که در دو سال زندگی مخفیانهاش در خانه خود٬ بزبان هلندی نگاشته و سپس توسط تنها بازمانده خانوادهاش از هولوکاست یعنی پدرش اوتو فرانک جمعآوری و در سال ۱۹۴۷ منتشر شد.
۲۰ – Tristes tropiques (“تفکر وحشی”): کلود لوی – استروس -Claude Lévi-Strauss (۱۹۵۵)؛ خاطره نامه ایست که سفرها و کارهای مردم شناسی کلود لوی استروس را با تمرکز بیشتر بر برزیل مستند می کند، اگرچه به بسیاری از مکان های دیگر مانند کارائیب و هند هم اشاره دارد.
۲۱ – دنیای قشنگ نو: آلدوس هاکسلی – Aldous Huxley (۱۹۳۲)؛ یک رمان علمی – تخیلی محسوب می شود که آلدوس هاکسلی در آن دنیا را در ۶۰۰ سال آینده به تصویر کشیده است.
۲۲ – هزارونهصدوهشتادوچهار: جورج اورول – George Orwell (۱۹۴۹)؛ این کتاب بیانیهٔ سیاسی شاخصی در رده نظامهای تمامیتخواه شمرده میشود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به شمار میآید که به نام نوزده هشتاد و چهار هم شناخته میشود.
۲۳ – ماجراهای آستریکس: رنه گوسینی وآلبرت اودرزو – René Goscinny & Albert Uderzo (۱۹۵۹)؛ اَستِریکس یک سری از کتابهای کمیک فرانسوی هستند که توسط رنه گوسینی داستاننویسی شده و توسط آلبرت اودرزو به تصویر درآمدهاند. داستانهای این مجموعه در دهکدهای از مردم گل که در مقابل اشغال رومیها مبارزه میکنند روی میدهد.
۲۴ – آوازه خوان طاس: اوژن یونسکو – Eugène Ionesco (۱۹۵۲)؛ نمایشنامۀ «آوازخوان طاس» از مهم ترین آثار اوژن یونسکوخالق آثاری چون «کرگدن»، «درس» و «تشنگی و گرسنگی» است. که در “یازده” صحنه بازی می شود و کاراکترهای آن عبارتند از: “آقا و خانم اسمیت”، “آقا و خانم مارتِن”، “مَری (خدمتکار)” و “آتش نشان”.
۲۵ – سه رساله در بارهٔ تئوری میل جنسی: زیگموند فروید – Sigmund Freud (۱۹۰۵)؛ این کتاب ارزشمند از فروید به سه مقوله ی اساسی می پردازد: انحرافات جنسی، مسئله ی جنسیت در کودکی و دوران بلوغ.
۲۶ – L’Œuvre au noir پرتگاه (فرانسوی): مارگریت یورسنار – Marguerite Yourcenar (۱۹۶۸)؛ روایت داستان زندگی و مرگ زنو، پزشک، فیلسوف، دانشمند و کیمیاگر متولد بروژ در دوران رنسانس است.
۲۷ – لولیتا: ولادیمیر ناباکوف – Vladimir Nabokov (۱۹۵۵)؛ لولیتا رمانی است که عشق بیمارگونه هامبرت هامبرت یک استاد زبان به دختری ۱۲ ساله به نام دلورس هیز (ملقب به لولیتا) را روایت میکند. او پس از آنکه پدرخوانده لولیتا میشود با او وارد رابطه عاشقانه میشود. راوی داستان خود هامبرت است که از داخل زندان زندگی خود را برای هیات منصفهای که بعداً با آنها مواجه خواهد شد شرح میدهد.
۲۸ – اولیس: جیمزجویس – James Joyce (۱۹۲۲)؛ داستان اولیس ریشه در اساطیر یونانی و به خصوص اودیسهٔ هومر، شکسپیر، عهد عتیق و عهد جدید دارد. اشارات تلمیحی و بینامتنیتی، نزدیکی فرم و محتوا و ساختار پیچیدهٔ روایی از مشخصههای بارز ارزشِ ادبی این اثر میباشد.
۲۹ – صحرای تاتارها: دینو بوتزاتی – Dino Buzzati (۱۹۴۰)؛ داستان درباره یک پادگان مرزی در نزدیکی صحرایی که در آنسویش قبایل تاتار همسایه قرار دارند است. سالهاست که همه افسران و سربازان منتظر حمله تاتارها هستند؛ اما عمر همه چه زود میگذرد…
۳۰ – سکه سازان: آندره ژید – André Gide (۱۹۲۵)؛ جعل کنندگان که در ترجمه های فارسی با عنوان”سکه سازان” ترجمه شده، رمانی است بلند و پیچیده که مجموعهای از خانوادهها درگیرش هستند. برنار پسری که متوجه میشود نامشروع است، ونسان پسری که زن متاهلی را باردار کرده و گریخته …
۳۱ – سواره نظام روی بام: ژان ژیونو – Jean Giono (۱۹۵۱)؛ داستان افسری سواره نظام در ارتش ایتالیاست که میدان نبرد را ترک می کند و به فرانسه پناه می برد. اما در آن جا نیز بیماری وبا شایع است و در نتیجه، افسر فراری با رویدادهای ناگواری روبرو می شود…
۳۲ – Belle du Seigneur ( زیبای ارباب): آلبر کوئن – Albert Cohen (۱۹۶۸)؛ در مورد عشق بین یک مقام یهودی سطح بالا و همسر پورتستان یکی از کارمندانش است…
۳۳ – صد سال تنهایی: گابریل گارسیا مارکز -Gabriel García Márquez (۱۹۶۷)؛ در این رمان به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شدهاست که نسل اول آنها در دهکدهای به نام ماکوندو ساکن بودند.
۳۴ – خشم و هیاهو: ویلیام فاکنر – William Faulkner (۱۹۲۹)؛ خصوصیت تکنیکی برجستهٔ خشم و هیاهو استفاده از چهار نگاه مختلف در روایت فروپاشی خانوادهٔ کامپسون است. از ذهن ناتوان بنجی به ذهن وسواسی کونتین و سپس حرکت به ذهن متفاوت یا بیاندازه وسواسی جیسون و در آخر نیز به سوی دنیای عینی دیلسی. به این ترتیب حرکت خواننده را در این رمان، حرکتی از سادهلوحی و معصومیت به سوی روشنگری فزاینده مییابیم.
۳۵ – ترز دکرو: فرانسوا موریاک – François Mauriac (۱۹۲۷)؛ داستان به یادماندنی زنی جوان و ناموفق در ازدواج است که یأس و ناامیدی، او را به فکر ارتکاب قتل می اندازد.
۳۶ – زازی درمترو: ریمون کنو – Raymond Queneau (۱۹۵۹)؛ دختر بچه ده سالهای بهنام “زازی” (دومونگو) با مادرش به پاریس میآید تا در ۳۶ ساعتی که مادرش پیش دوستش است، در خانه “دائی گابریل” (نوآره) بماند. “زازی” میخواهد سوار مترو شود، اما…
۳۷ – آشفتگی احساسات: اشتفان تسوایگ – Stefan Zweig (۱۹۲۷)؛ شهرت تسوایگ بیشتر به خاطر رمانهای کوتاه (به ویژه داستان شطرنج و آموک)، رمانهای (وجدان بیدار، آشفتگی احساسات و دختر دفتر پستی) و چند زندگینامه میباشد.
۳۸ – بر باد رفته: مارگارت میچل – Margaret Mitchell (۱۹۳۶)؛ داستان دختری به نام اسکارلت است، که در تمام داستان به دنبال عشقی میگردد که همواره در کنارش بوده ولی او قادر به درکش نبودهاست. او سه بار ازدواج میکند …
۳۹ – معشوق خانم چترلی: دیوید هربرت لارنس – D. H. Lawrence (۱۹۲۸)؛ عاشق لیدی چترلی رمانی از دی. اچ. لارنس است که اول این رمان به طور مخفیانه و زیرزمینی با کمک جوزپه اوریولی در سال ۱۹۲۸ در فلورانس ایتالیا به چاپ رسید.
۴۰ – کوه جادو: توماس مان – Thomas Mann (۱۹۲۴)؛ این به سبک ناتورالیسم یا همان طبیعتگرایی نوشته شده است، شخصیت اصلی کوه جادو میل به زندگی در طبیعت و مرگ دارد ولی اتفاقی بزرگ در ابعاد جنگ جهانی همه چیز را دستخوش تغییر میکند.
۴۱ – سلام برغم: فرانسواز ساگان – Françoise Sagan (۱۹۵۴)؛ کتاب بازگوی احساسات دختری ۱۷ ساله است که با پدر خود زندگی می کند و همچنین احساسات دو معشوقه پدرش را هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانشناسی تجزیه و تحلیل کرده است.
۴۲ – خاموشی (سکوت) دریا: ورکور(ژان برولر) – Vercors (۱۹۴۲)؛ رمانِ جذاب و سرشار از احساس و وقار، لبریز از درد و امید که نمونهای از ادبیات مقاومت در کشور فرانسه میباشد.
۴۳ – La Vie mode d’emploi (فرانسوی): ژرژ پرک – Georges Perec (۱۹۷۸)؛ دستورالعمل های زندگی یا زندگی، طرز مصرف ترکیبی پویا از همه کتابهای پیشین ژرژ پرک است.
۴۴ – درنده باسکرویل: آرتور کانن دویل – Arthur Conan Doyle (۱۹۰۱–۱۹۰۲) ؛نام رمانی جنایی است به قلم سر آرتور کانن دویل که غالباً بهترین داستان بلند شرلوک هولمز نام گرفته.
۴۵ – زیر آفتاب شیطان: ژرژ برنانوس – Georges Bernanos (۱۹۲۶)؛ دونیسان کشیشی پرشور در روستا است. سعی در نجات روح دختری به نام موشت میکند که یکی از معشوقهایش را به قتل رسانده است…
۴۶ – گتسبی بزرگ: فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد – F. Scott Fitzgerald (۱۹۲۵)؛ اسکات فیتز جرالد در این کتاب خاطرهای جاویدان از هوس، هرزگی و تباهی و بیقیدی که همه و همه در ثروت نهفته است را روایت میکند…
۴۷ – شوخی: میلان کوندرا – Milan Kundera (۱۹۶۷)؛ در این رمان با روشنفکری مواجه هستیم که همه آرمانهایش را از دست داده و خیلی طول میکشد که خودش هم این را بفهمد که آرمانهایش از درون پوچ و تهی بودهاند.
۴۸ – تحقیر: آلبرتو موراویا – Alberto Moravia (۱۹۵۴)؛ این کتاب به صیغه اول شخص نوشته شده است. مولتنی، روشنفکری از اهالی رم، دوران کوتاه زندگی زناشویی خود را شرح میدهد. در وقت ازدواج مرد فقیری بود و مدت دو سال، با عشقی دوجانبه، خوشبخت زندگی کرد. سپس در وقتی که دولت و ثروت به او روی آورده …
۴۹ – قتل راجر آکروید: آگاتا کریستی – Agatha Christie (۱۹۲۶)؛ جنایت در یک روستای دورافتادهی انگلیسی و در محیطی نیمه اشرافی رخ میدهد. راجر آکروید در اتاق کارش به قتل میرسد و …
۵۰ – نادیا: آندره برتون – André Breton (۱۹۲۸)؛ یکی از مشهودترین کارهای جنبش سورئالیستی فرانسهاست، این رمان با یک سؤال شروع میشود «من کی هستم؟».